Afbouw is geen opbouw manifestatie

15 december 2018

Afbouw is geen opbouw manifestatie

Foto: Anjo de Haan

Op 13 december zijn actievoerders uit het hele land, waaronder SP Súdwest-Fryslân en LaatFryslanNietZakken (LFNZ), naar de rechtbank in Groningen gekomen om, op initiatief van Stichting Tsjingas uit Opsterland, te protesteren tegen nieuwe, bestaande of uitbreiding van gaswinning. Op inmiddels meer dan veertig (!) plekken in Nederland zijn plannen voor nieuwe boringen, uitbreidingen van bestaande gaswinning of het opnieuw in gebruik nemen van gesloten gasputten. Daarbij wordt ook steeds vaker “fracking” als in te zetten middel genoemd. Daar zijn wij als SP tegen.

Naast de SP, LFNZ en Tsjingas waren er actiegroepen uit Schier, Brabant
(Stop
gas in Loon), Utrecht (Laat Woerden niet zakken), Groningen, Overijssel en Drenthe en kwamen er ook actievoerders uit verschillende dorpen en steden uit het hele land.
We hebben uiteraard aandacht gevraagd voor de plannen van Vermilion om gas te winnen in Top en Twel en Woudsend.

"Er zijn verspreid over het land heel veel mensen in dorpen en steden die het klimaat belangrijk vinden. Samen moeten wij een krachtige vuist vormen tegen nieuwe gasboringen en voor duurzame energie”, zeggen Hanneke en Susan van SP Súdwest-Fryslân. "We willen geen gaswinning in onze gemeente!"

“Het is overduidelijk dat het op het gebied van klimaatverandering al vijf over
12 is”, sprak Marjan Minnesma van Urgenda tijdens de manifestatie. “Hoe kunnen
we dan blijven zoeken naar nieuwe fossiele bronnen!”

Over 6 weken komt de uitspraak van de rechtbank.
Vermilion wil een proefboring doen in een weiland in Nij Beets en gemeente
Opsterland weigert een omgevingsvergunning af te geven. In de rechtszaak werden de tijdelijkheid van een proefboring, de rol van lokaal draagvlak en de ruimtelijke
inpassing besproken.

Wil jij je ook actief inzetten tegen de gaswinningsplannen? Laat het ons weten en sluit je aan. Als je nu lid wordt van de SP zijn de eerste drie maanden gratis! Daarnaast kun je ook “vriend” worden van de SP.

Kijk ook eens op de facebookpagina van LaatFryslanNietZakken.

Voor meer informatie: mail met sudwest-fryslan@sp.nl