Start meldpunt voor thuiszorgmedewerkers en WMO-clienten.

29 januari 2013

Start meldpunt voor thuiszorgmedewerkers en WMO-clienten.

WMO
De SP afdelingen in Fryslân starten een meldpunt voor thuiszorgmedewerkers en WMO-clienten. Aanleiding is de bezuinigingsdrift van het Kabinet op de huishoudelijk verzorging, de begeleiding, dagbesteding en persoonlijke verzorging.

De veranderingen in de AWBZ en de WMO die voortkomen uit het regeerakkoord zullen grote gevolgen hebben. Er wordt 25% bezuinigd op de persoonlijke verzorging en 75% op de huishoudelijke verzorging! Dit leidt tot onwenselijke en onmenselijke situaties. Instellingen moeten de huishoudelijke zorg onder de kostprijs leveren en gemeenten zitten met tekorten. Gebruikers gaan mogelijk hoge eigen bijdragen betalen en verliezen hun vertrouwde hulp.

De wetten om dit te regelen zullen in maart/april 2013 in de Kamer aan de orde komen. De gevolgen zijn nu al merkbaar. Per 1 januari 2013 worden de contracten van heel veel thuiszorgmedewerkers niet verlengd. Sterker nog: daar waar een vast contract in het verschiet lag betekent het nu voor de meesten een onzekere toekomst. De SP-afdelingen in Fryslân steunen de acties die door de AbvaKabo zijn ingezet en opent een meldpunt voor de thuiszorg. Op dit meldpunt kan iedereen, zowel medewerker als cliënt zijn of haar verhaal kwijt. Alle verhalen worden vertrouwelijk behandeld.

Voor het meldpunt: klik op de link onder dit bericht.

Meldpunt WMO SP SúdwestFryslân