'Tweedeling gemeenten door WMO'

5 juli 2007

'Tweedeling gemeenten door WMO'

De Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad (CG-Raad) is bezorgd over de effecten van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Volgens de raad dreigt een tweedeling te ontstaan tussen gemeenten. In sommige gemeenten kunnen ouderen en gehandicapten op betere zorg en voorzieningen rekenen dan in andere.

Daardoor bestaat de kans dat ouderen zich gedwongen zien zich in te schrijven voor een zorgcentrum, omdat zij geen of onvoldoende geld krijgen om hun woning aan te passen of omdat familieleden hen onvoldoende mantelzorg kunnen bieden.

Aanleiding
Dat heeft een woordvoerster van de CG-Raad zaterdag laten weten naar aanleiding van berichtgeving in het AD.

Meldpunt
De raad heeft een WMO-meldpunt ingesteld , waar in 5 maanden 164 reacties zijn binnengekomen. Op 1 oktober moeten alle gemeenten hun verordeningen aan de nieuwe wet hebben aangepast.

Reactie VNG
De vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft toegezegd dat gemeenten hun best zullen doen om mensen dezelfde voorzieningen te laten ontvangen als ze voor 1 januari kregen.

Indicatiestelling
De meeste klachten (bijna 80) gingen over de indicatiestelling: mensen krijgen minder zorg dan ze vroeger hadden en er wordt van familieleden verwacht dat zij veel meer bijspringen, hoewel het de vraag is of die dat kunnen.

Halvering
In sommige gevallen is sprake van halvering van het aantal uren zorg waarop ouderen of gehandicapten eerder recht hadden.

Scootmobiel
Ook werd een verhoging van de eigen bijdrage voor een scootmobiel gemeld: van € 50 naar € 400.