'Zomaar een raadsvergadering'

20 juli 2016

'Zomaar een raadsvergadering'

Foto: gemeente Sudwest Fryslan / www.sudwestfryslan.nl

Onze fractie had mij gevraagd of ik verslag wou maken van de Raadsvergadering. De laatste voor het zomerreces. Dan wordt de Perspectiefnota behandeld. Hele taaie droge stof !.

Onze fractie had een korte en bondige bijdrage en was goed te volgen. De Raad duurde van half 8 tot ruim half twaalf ! Dit doe je eigenlijk een normaal denkend mens niet aan.

Er waren daarbij 2 zaken die me opvielen. Ten eerste dat de ambtenarensalarissen met 7% zouden stijgen. Terwijl er overal om ons heen bezuinigd wordt, dan zouden de ambtenaren daarbij toch het voorbeeld moeten geven. Ten tweede werd voorgesteld om 2 controleurs, handhavers heet dat met een net woord, aan te stellen om bijstandsuitkeringen te controleren. Want er zou nog eens gefraudeerd kunnen worden.

In feite ging het gewoon om een ordinaire manier van geld vinden binnen je begroting, want wat is makkelijker dan bijstandsclienten te pesten. Die groep is over het algemeen niet zo assertief en dan is het zo makkelijk voor de handhavers, om deze mensen in een slecht daglicht te zetten. Maar een wethouder die tijdens de vergadering een raadslid van de SP schoffeert en dus ook in een slecht daglicht, dat schijnt de rest van de raadsleden maar normaal te vinden. En om half 12 drinken we er nog eentje op jongens….proost he en dan heerlijk vakantie !

1 van de raadsleden kwam in de pauze naar me toe en vroeg of ik wou meewerken om de politiek dichter bij de mensen te brengen. Want volgens dat raadslid voelde ik de burgers goed aan. Ik dacht, als dit de nieuwe manier is om de kloof tussen politiek en burgers te dichten. Maar als je dit circus, het functioneren van een gemeenteraad eens laat bezinken, kom je tot de conclusie dat het toch wel heel beschamend en triest is als je dit moet gaan vertellen aan je burgers. Dan krijg je toch het schaamrood op je kaken ! Maar misschien dat het bij slecht daglicht niet opvalt…

Verder kwam het er op neer dat bepaalde raadsleden weer even hun stem wilden laten horen en ondertussen denk je, kan de voorzitter aub afkappen…? Zo vermoeiend. Voor de pauze gingen die paar mensen op de publieke tribune ook al weg. Toen was ik nog 1 van de weinigen. En als je dan ook nog geen Fries verstaat, wordt het wel een beetje lastig.

Ik verlangde weer naar positief daglicht….