Manifestatie 'Laat Fryslân niet zakken'

9 mei 2016

Manifestatie 'Laat Fryslân niet zakken'

Foto: SP

Op initiatief van onze Fryske SP-Statenfractie  zal op 28 Mei van 10.30 tot 14.00 uur de manifestatie “Laat Fryslân niet zakken” plaatsvinden. Jullie aanwezigheid is daarbij zeer dringend gewenst, hoe meer mensen hoe beter!

Zo kunnen we ons standpunt uitdragen tav de gaswinning in Fryslan en aan Den Haag, aan minister Kamp, laten weten dat we bezorgd zijn, heel erg bezorgd!

We hebben ons, zoals je weet, als Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten ook duidelijk uitgesproken tegen nieuwe gaswinning in Fryslân. We stellen het belang van onze inwoners, onze kinderen, de toekomst en het milieu voorop. En dat hebben we de regering, minister Kamp, ook laten weten. We zitten niet te wachten op bodemverzakkingen en aardbevingen! Ook Eric Smaling heeft dat in de 2de kamer meerdere keren succesvol aan de orde gebracht!

Maar minister Kamp luistert slecht en de gaswinbedrijven, zoals Vermilion, Tulip Oil, NAM, en Engie zijn uit op de enorme winsten die ze voor hun aandeelhouders binnenhalen. Sommige aandeelhouders weten of willen niet eens weten dat ze geld beleggen in dit soort bedrijven!!!

En als er, ondanks alle inzet om de gaswinning te keren, straks, heel arrogant, toch besloten wordt tot nieuwe gaswinning, dan eisen we een fatsoenlijke nulmeting en omgekeerde bewijslast. We zijn geen 2de Groningen en we worden geen 2de Groningen! Maar zover is het nog niet!!
De SP heeft tijdens de laatste Statenvergadering de andere partijen en de Gedeputeerden opgeroepen deel te nemen aan de manifestatie “Laat Fryslân niet zakken”.
Deze manifestatie vindt plaats in Oppenhuizen, en start bij MFC It Harspit.

Wat gaan we doen: bij MFC it Harspit zullen verschillende kraampjes zijn van belangengroepen die zich zorgen maken over de gaswinning in Fryslan. Denk aan “laat Top en Twel niet zakken, Gas(t)vrij Terschelling, Waddenvereniging etc. ,maar ook betrokken politieke partijen als FNP, PvdA, SP etc en diverse “dorpsbelangen” zullen aanwezig zijn. Goed om je contacten uit te breiden en de handen ineen te slaan als het gaat het stoppen van nieuwe gaswinning!                 SP Groningen heeft toegezegd ook te zullen komen met een spandoek.

Vanaf 11.00 uur zullen er interessante sprekers zijn.
Om 11.45 gaan we met spandoeken en muziek lopen van het verzamelpunt in Oppenhuizen naar het toegangshek van de gaswinlocatie Oppenhuizen, om daar onder begeleiding van muziek  een groot SProod verbodskruis van drie bij drie meter groot te bevestigen aan het toegangshek. Er is dan ook ruimte voor iedereen om zelf meegebrachte protestborden en spandoeken aan het hek te bevestigen. Daar zal ter afronding nog een mooie toespraak worden gehouden.
De SP soepexpress is er dan ook.

Naast zoveel mogelijk SPers zullen ook de FNP, de PvdA en waarschijnlijk nog meer partijen zoveel mogelijk achterban mobiliseren. Het wordt een politiek overstijgende manifestatie waarbij een politieke kleur niet het belangrijkste is. Het gaat erom dat we duidelijk maken dat het zo wel genoeg is geweest.
Kom op 28 Mei naar Oppenhuizen en neem vooral spandoeken mee, of bloemen om uit te delen aan de inwoners, of om bij het toegangshek te leggen.
We hebben voor deze manifestatie ook een prachtig logo ontworpen. Deze kun je ook digitaal van ons krijgen. Gebruik dit logo zo veel mogelijk. Er zijn voor een kleine bijdrage van slechts 3 euro ook Tshirts te koop met dit logo! Wil je er één dan moet je dat ruim op tijd (uiterlijk 18 mei) laten weten aan je afdelingsbestuursvoorzitter! Dan kunnen ze nog op tijd gedrukt worden. Vergeet niet de maat door te geven.

Kijk vooral ook op onze facebookpagina LAATFRYSLANNIETZAKKEN  “like” ons en maak zoveel mogelijk mensen attent op deze pagina.

We hebben nog een paar vragen:
André zal er ook zijn met de beroemde rode letters SOLIDARITEIT . We zoeken 12 mensen die die letters mee willen dragen en plaatsen bij het hek rondom het gaswinterrein.
We zoeken ook mensen die samen de HAND & SPAN DIENST willen doen. De ogen, de oren en de handen uit de mouwen rondom de manifestatie, zodat alles vlekkeloos verloopt. Voor deze mensen zal er op 17 Mei een extra bijeenkomst zijn voor afspraken en verdere afstemming. Mogelijk zijn er ook mensen met een EHBO of BHVverklaring? We horen het graag.

Laat aan je afdelingsbestuursvoorzitter weten of je komt en of je iets extra’s wilt doen. Het bestuur zal dit dan doorgeven aan onze SPfractiemedewerkers Hillie en Durk.

Met vriendelijke groet,
mede namens de gehele SP Statenfractie ,
Fenna Feenstra, Jacob vd Hoek, Piter Kraaima, Renny vd Heide, Hillie de Koe, Durk vd Meulen en Rob Burger,

Machiel Aarten.