Laat Fryslân niet zakken!

19 april 2016

Laat Fryslân niet zakken!

Foto: SP

Zaterdag 16 april zijn een aantal organisaties op uitnodiging van de SP bij elkaar gekomen om te praten over gaswinning en duurzame energie in Fryslân. Aanleiding zijn de gedeelde zorgen over gasboringen in onze provincie.

Met deze bijeenkomst als startpunt wil de SP een platform bieden om samen op te trekken tegen gaswinning en te pleiten voor duurzame alternatieven.

Onder de slogan ‘Laat Fryslân niet zakken’ spraken mensen van de Waddenvereniging, gasTvrij Terschelling, Fêste Grûn Dongeradiel, coöperatieve energie initiatieven en Dorpsbelang Top & Twel met elkaar over manieren om de besluitvorming te beïnvloeden. Vanuit de politiek was naast de SP ook de FNP vertegenwoordigd.

Foto: SP

Aanjager van het platform en SP statenlid Machiel Aarten: “We kunnen terugblikken op een inspirerende dag waarin het delen van informatie en ervaring centraal stonden. Maar we kijken nu vooral vooruit. Hoe meer mensen en organisaties zich aansluiten bij deze beweging, hoe sterker de stem richting Den Haag om te stoppen met de fossiele waanzin.”

Op 28 mei organiseert platform ‘Laat Fryslân niet zakken’ een provinciale actiedag. Voor wie op de hoogte wil blijven of zich wil aansluiten: volg ons via Facebook

Vermillion wil gas winnen onder woonwijk Skoatterwald. (Heerenveen)

Op de jaarvergadering van de Stichting Wijkraad Skoatterwald, donderdag 9 februari 2017, bleek tijdens de “voorlichting’ van gas- en oliebedrijf Vermillion dat er een aanvraag is ingediend om onder Skoatterwald in de gemeente Heerenveen gas te winnen. Proefboringen hebben daar een gasveld aangetoond. Boven dat gasveld ligt echter een grote woonwijk. De perceelverkoop t.b.v. woningbouw begint er weer op gang te komen. Vermillion wil vanuit de winlocatie Langezwaag een gaspijp schuin onder de grond naar de winlocatie Skoatterwald boren.

Er ontstond beroering onder de bezoekers, die voor het eerst met deze plannen werden geconfronteerd. Vooral toen het onderwerp grondverzakking aan de orde kwam. “Slechts 2 cm’ volgens de afgevaardigde van Vermillion, maar hij kon geen enkele garantie geven dat het niet meer zou worden.
Eventuele schade aan woningen zou moeten worden aangetoond door de bewoners zelf en bevestigd door een onafhankelijk beoordelingsinstituut. Of er dan ook geld voor schadevergoeding zou zijn, werd in het midden gelaten.

Niet alleen de onrust over verzakking van grond en huizenschade kwam aan de orde maar ook de directe waardevermindering van de huizen in de hele wijk Skoatterwald nu de plannen voor daadwerkelijke gaswinning bekend werden gemaakt.
De terechte vraag werd geopperd of je de (voorgenomen) gaswinning moet melden als verborgen gebrek bij verkoop van je huis. Een aanwezig makelaar suggereerde van wel.

Wethouder Coby van der Laan trachtte de de onrust in de vergadering weg te nemen
door te melden dat de nieuwe mijnwet die per 1 januari 2017 van kracht is, voorziet in een consultatie van de betrokkenen en een gemeentelijk advies aan de minister.
Er zouden nog bijeenkomsten door de gemeente worden georganisserd.