Regionale spoorlijnen afstoten is onacceptabel

28 september 2015

Regionale spoorlijnen afstoten is onacceptabel

Foto: Harmen de Wind

SP-Kamerlid Farshad Bashir is kwaad over de suggestie om een aantal regionale spoorlijnen af te stoten om de tekorten bij ProRail op te lossen. Het zou dan onder andere gaan over de lijnen Leeuwarden - Stavoren en Harlingen Haven – Leeuwarden. Volgens de SP is het een taak van het Rijk om ook deze lijnen te onderhouden. Bashir: “De problemen bij ProRail mogen niet worden afgewend op de provincies en regionale reizigers.”

SP SWF is het daar hartgrondig mee eens. Fractievoorzitter Carla van der Hoek: “Wat te denken van al die forensen en scholieren die dagelijks op en neer pendelen tussen Stavoren en Sneek, of tussen Sneek en Leeuwarden? Die worden zo de dupe van het wanbeheer van ProRail.”

Het mogelijk afstoten van lijnen wordt genoemd in een rapport dat staatssecretaris Mansveld naar de Kamer heeft gestuurd. De maatregel wordt genoemd als een oplossing voor de financiële puinhoop bij ProRail, waar de tekorten inmiddels op kunnen lopen tot 1,1 miljard euro.

Van der Hoek: “Als ProRail financieel ontspoort, dan mogen de reizigers niet zonder spoor komen te zitten. Als je dat toelaat dan spoor je niet en ben je het spoor totaal bijster.”

In de gemeenteraad wil de VVD een voorstel indienen waarin het college wordt opgeroepen om alles in het werk te stellen om de lijn Leeuwarden – Stavoren te behouden. Een voorstel dat op steun van de SP kan rekenen.

Ook in de Tweede Kamer zal de SP zich inzetten voor het behoud van de lijnen. Bashir: ‘Het is ondenkbaar dat de tekorten bij ProRail zo worden opgelost. Deze lijnen zijn regionaal van groot belang. Het afstoten hiervan is onacceptabel.’