Perspectiefnota, een nota zonder perspectief!

3 juli 2015

Perspectiefnota, een nota zonder perspectief!

Gisterenavond werd in de laatste raadsvergadering voor de zomer gesproken over de Perspectiefnota. Daarin geeft het college aan hoe de begroting voor 2016 en volgende jaren er volgens hen uit moet zien. Vanuit het rijk krijgen we steeds minder geld. Daarom moet de gemeente flink bezuinigen, vooral op het sociaal domein.

Samen met PvdA, Gemeentebelangen en GroenLinks kwam er een voorstel op tafel om niet met de Perspectiefnota in te stemmen maar het voor kennisgeving aan te nemen. Daarmee zouden de bezuinigingen op het sociaal domein niet vastliggen.

Onze lijsttrekker Carla van der Hoek zei er het volgende over:

"Een perspectief nota zonder perspectief een nota dus. Op dit moment al achterhaald door de meicirculaire.

Een nota waarin bezuinigingen worden doorgevoerd op het sociaal domein die rechtstreeks het gevolg zijn van de participatiewet, de jeugdwet en WMO 2015 Drie wetten met bezuinigingen waar de SP absoluut tegen is en ook tegen gestemd heeft. Bezuinigingen die neerkomen bij de zwaksten uit onze samenleving. Ook in de gemeenteraad kunnen wij om deze reden niet instemmen met deze bezuinigingen. En dus ook niet met de perspectiefnota.

We snappen wel dat we verder moeten en steunen daarom de amendementen om deze nota voor kennisgeving aan te nemen en met de gehele gemeenteraad te gaan zoeken naar andere oplossingen.

Oplossingen waarbij de zorg voor de mensen verbetert. Oplossingen waarbij de inkomensondersteuning in stand blijft. De bedoeling van deze wetten was dat de gemeente het beter zou kunnen dan het rijk. Laat het rijk dan met middelen komen om gemeenten tenminste een kans van slagen te geven!"

Het voorstel om de nota voor kennisgeving aan te nemen haalde het helaas niet met twee stemmen verschil.

Toen er over de nota zelf gestemd werd was de PvdA daar tot onze verbazing toch vóór. De bezuinigingen op het sociaal domein gaan dus gewoon door! De vraag is alleen nog: "hoe gaan we dit doen?". De SP fractie is teleurgesteld over het resultaat, maar zal uiteraard haar uiterste best doen om de schade door deze bezuinigingen te beperken!

Reacties

Ik vraag me af waarom de SP zelf geen moties heeft ingediend. Het is makkelijk om overal tegen te stemmen maar daarmee kom je geen stap verder.

Alex (oud SP lid)