Vluchtelingenopvang Noorderhoek: Wees solidair met vluchteling en omwonenden!

8 juni 2015

Vluchtelingenopvang Noorderhoek: Wees solidair met vluchteling en omwonenden!

In internationale verdragen is vastgelegd dat vluchtelingen recht hebben op bescherming tegen vervolging, terreur of oorlog. Dat kan niet altijd in de regio. De SP steunt dan ook het plan van burgemeester en wethouders voor een vluchtelingenopvangcentrum. Menswaardigheid staat voor de SP hierbij centraal. Voor de vluchtelingen en de omwonenden van een centrum.

Rond de komst van dit soort centra ontstaat altijd veel discussie. Het is belangrijk ook stil te staan bij waar het eigenlijk om gaat: hulp bieden aan mensen die moeten vluchten en vaak alles hebben moeten achterlaten. Maar aan de andere kant moeten de twijfels en zorgen van omwonenden ook gehoord worden.

“Een centrum zal langere tijd mee moeten. Dit kan alleen succesvol worden als er voldoende draagvlak onder de omwonenden is. We moeten samen met de buurt aan de slag om zorgen die er zijn te bespreken en de mogelijkheden en problemen goed op een rijtje te zetten. Daarbij staat voorop dat we solidair zijn met zowel mensen in de buurt als met mensen die hulp nodig hebben van buiten Nederland”. Aldus Harmen de Wind, raadslid SP Sudwest Fryslan.