OUDERS OPGELET! VRIJWILLIG IS NIET VERPLICHT

5 juni 2015

OUDERS OPGELET! VRIJWILLIG IS NIET VERPLICHT

Foto: Douwe / www.ereader.nl

Scholen vragen verschillende eigen bijdragen van ouders voor de opleiding van hun kind. Scholen mogen dat alleen maar doen als de bijdrage vrijwillig is. Zo is dat in de wet geregeld.

Scholen vragen een eigen bijdrage voor allerlei extra activiteiten: de vrijwillige ouderbijdrage. Je hoeft hem niet te betalen, bijvoorbeeld als je dat niet kunt. Gedurende de hele schoolperiode blijft dit zo, een vrijwillige bijdrage is vrijwillig.

Een aantal scholen vraagt ook een eigen bijdrage voor extra lesmaterialen, zoals een iPad. De iPad vervangt schoolboeken, wordt gebruikt als agenda en om huiswerk mee te maken. Navraag bij een paar scholen leert dat de iPad niet echt verplicht is, maar eigenlijk wel onmisbaar.

Daarom moeten scholen de iPad zonder kosten aan de leerlingen meegeven. Net als atlassen, woordenboeken, gereedschap of werkkleding. Dat zegt de onderwijsinspectie, die namens de overheid scholen controleert.

Helaas is het zo dat scholen allerlei manieren bedenken om kosten bij ouders neer te leggen. Dat mag eigenlijk niet en kan voor de onderwijsinspectie een reden zijn om een school op de vingers te tikken.

Wat wel mag is om ouders te vragen vrijwillig bij te dragen in de kosten voor extra lesmateriaal.

Laat je dus niet op kosten jagen als dat problemen voor je oplevert en ga zo nodig met de school in gesprek.

Voor vragen, hulp of advies kun je contact opnemen met Marten de Wind, 06 1357 3156, kerngroep SP Súdwest-Fryslân.

Onze school zegt simpel.
Geen vrijwillige ouder bijdrage betalen...
Dan mag uw kind niet mee op extra activiteiten zoals schoolreis..
Mag dit???

Kun je de vrijwillige ouderbijdrage echt niet betalen, kun je aankloppen bij de gemeente/ stichting leergeld en wordt dit voor u betaald. Doet u niks dan gaat uw kind op kosten van de andere kinderen mee op bv schoolreis en/of kunnen er minder leuke activiteiten voor de kinderen worden georganiseerd.

Hallo Daphne. Zoals José zegt, kan Stichting Leergeld of de gemeente helpen als betalen voor een schoolreisje een probleem is.

Als de extra activiteit bij het lesprogramma hoort dan is de activiteit verplicht en mag de school een kind niet uitsluiten. In de schoolgids hoort te staan welke activiteiten bij het lesprogramma horen.

Als de activiteit niet verplicht is dan mag de school een kind weigeren. De school moet dan wel voor opvang zorgen.

SP Súdwest-Fryslân