Weer een besloten bijeenkomst over "De Rakken" Woudsend

10 maart 2015

Weer een besloten bijeenkomst over "De Rakken" Woudsend

Omdat de SP vind dat iets wat zo leeft in het dorp juist met het dorp erbij besproken hoort te worden, kiezen wij er voor vanavond niet aanwezig te zijn bij de besloten bijeenkomst over "De Rakken" Woudsend.

Reacties

Ik (voormalig voorzitter van de Recreatiestichting) heb mij hier opnieuw over verbaasd. Het is namelijk niet de eerste geheime vergadering over dit onderwerp. Het mooie project, naadlood passend op het Friese Merenproject en een enorme impact op de economie hebbend, strandde op het aspect staatssteun en de afhandeling daarvan door twee ingehuurde (en gemandateerde) juristen (kosten € 100.000).
Het bestuur van de Stichting beschikte over meer kennis, was mondig, gaf oplossingen voor problemen en wees op onjuistheden in de benadering. Dit was lastig en in de eindfase mogelijk schadelijk voor het imago van wethouder en juristen. 'Wij wisten te veel'.
Binnen drie dagen werd het bestuur op staande voet ontslag gegeven. Vragend naar de reden hebben wij van elk der drie leden van de Raad van Advies (in feite niet een bevoegd om ontslag te geven) vernomen:‘wij hebben de gemeente geheimhouding beloofd’. Wij weten het tot op de dag van vandaag nog niet. Eerder kreeg u van de juristen het bijna-commando om niet met het voormalig bestuur te spreken. Wij vernamen dit uit zeer betrouwbare bronnen. Geheim, na geheim en zo realiseer je dat feiten en tegenargumenten met inhoud van buitenaf niet aan de orde komen en onjuiste of onvolledige informatie ongestraft kan worden uitgestrooid.
Om in de sfeer van dezer dagen te spreken: er liggen in het gemeentehuis heel veel bonnetjes in donkere hoekjes, die verstopt moeten blijven. Het bonnetje (Rapport) Knook verdween in de doofpot.
Al gaat het om andere belangen, de achterkamertjespolitiek is vergelijkbaar en verwerpelijk.
Ik wil u daarom mijn waardering kenbaar maken voor uw opstelling ten aanzien van de geheime vergadering. Er wordt hier te veel ruimte gegeven voor dit achterkamertjeswerk.
Collega-fracties hebben kennisgenomen van ons uitgebreid verhaal, onderbouwd met de ‘bonnetjes’ (lees: alle bewijsstukken). “Dit is bizar’ is telkens het antwoord.
Wij zijn blij met de samenstelling van een opvolgend bestuur. Als nu echter door de wethouder wordt geroepen ‘het project is gered’ (voor de derde keer overigens), dan kunnen wij daar grote kanttekeningen bij maken. De stukken worden weer net zo op tafel gezet als voorheen.
Als het om geheimhouden gaat: wij kennen geen geheimen. Wij zijn te allen tijde bereid ons verhaal te vertellen en de ‘bonnetjes’ te tonen. Daar is presentator Pauw niet bij nodig.

Dank voor uw reactie, meneer Schoevers. Namens de SP Súdwest-Fryslân. Wij staan altijd open voor verdere gesprekken.

Ik vooral zie nu de Pinocchio-neuzen van een aantal betrokkenen groeien, groeien en groeien. Dat kan je niet over het hoofd zien (letterlijk en figuurlijk). Waar is de Raad als contrôleorgaan, anders dan in achterkamers en 'de commissie stiekem'.?