Snoepjes

13 augustus 2014

Snoepjes

Een column over de werking van het snoepzakje

Snoep stelen van een kind is niet zo moeilijk;

Neem af en toe 1 snoepje uit zijn zakje met snoep en het kind zal het niet missen. Neem je in 1 keer de hele zak weg, dan is het kind terecht boos, zo niet woedend. Dus af en toe eentje, tegen de tijd dat het kind dat opmerkt, is het al te laat en kan hij er niets anders meer aan doen dan klagen dat zijn snoepjes (bijna) op zijn.

Zo gaat het momenteel ook in Nederland; Neem het volk af en toe wat kleins af, zo klein dat het de grote massa niet eens opvalt. Neem je een volk ineens wel veel af dan wordt het terecht boos, zo niet woedend. Dus neem af en toe een klein beetje, tegen de tijd dat het volk dat opmerkt is het al te laat en kan men er niets anders meer aan doen dan klagen dat hun snoepjes (bijna) op zijn.                                                                           Daarom pakt ons aller Mark Rutte en zijn roversbende zo af en toe een snoepje uit ons snoepzakje; dat missen we niet.

Neem je  een van je ouders in huis omdat zij de zorg niet meer krijgen die ze nodig zijn; worden ze prompt op hun AOW gekort, Het eigen risico stijgt heel langzaam maar zeker, AOW leeftijd omhoog naar 67, het algemene btw-tarief omhoog van 19 naar 21%, accijnzen op alcohol, tabak en frisdrank verhoogd, de accijns op diesel stijgt vanaf 2014 met 3 cent per liter, die op autogas stijgt met 7 cent per liter, het aantal kindregelingen wordt teruggebracht.

Dit zijn nog maar een paar snoepjes die we over het algemeen nog  niet eens zozeer missen, maar zo zijn er al de nodige snoepjes uit ons snoepzakje weggenomen; af en toe 1 snoepje zodat het volk  het niet al teveel opmerkt en niet terecht boos, zo niet woedend gaat worden.                                                                           En zo gaat Rutte met zijn vrolijke roversbende onvermoeid door met het af en toe wegnemen van een snoepje, niet te veel; af en toe eentje.

Dit begint gelukkig steeds meer mensen op te vallen, alleen nog niet genoeg. Er zijn af en toe demonstraties tegen dit regeringsbeleid, daar komen dan een paar duizend mensen op af; veelal mensen die nu al in de gaten hebben dat er heel langzaam maar zeker steeds weer een snoepje afgepakt wordt.

De mensen die nog genoeg te snoepen hebben zie je daar niet, daarvoor moeten er eerst nog meer snoepjes verdwijnen.

Het is maar te hopen dat, op het moment dat heel Nederland merkt dat we allemaal beroofd worden van onze snoepjes, het nog niet te laat zal zijn om dan eindelijk eens terecht boos, zo niet woedend te worden en om terug te halen wat van ons is.

Douwe Steiginga                                                       Webmaster SP Súdwest Fryslân                                       Sneek