SP eet mee bij de Schuilplaats

27 december 2013

SP eet mee bij de Schuilplaats

Op maandagavond 16 december hebben Carla van der Hoek en Harmen de Wind meegegeten bij de Schuilplaats in Sneek. Dit geweldige initiatief biedt een warme maaltijd voor mensen die het om allerlei redenen moeilijk hebben in de samenleving.

Bij de Schuilplaats kan iedereen die daar behoefte aan heeft op maandag- en donderdagavond een warme maaltijd krijgen. Vanaf 18:15 staat de deur aan de Singel 82 voor iedereen open. Er worden per avond 40 tot 50 maaltijden verzorgd. De Schuilplaats draait op een groep van 50 enthousiaste vrijwilligers. Per avond helpen zo’n tien vrijwilligers mee met koken, bediening en afwassen. De vrijwilligers hebben volop aandacht voor de bezoekers. Er heerst een gezellige en warme sfeer.

Bij binnenkomst kregen we direct koffie of thee met een stuk vlaai aangeboden. Daarna kregen we een heerlijke maaltijd van zuurkool met aardappelen, een stuk rookworst en stoofvlees. Na afloop van de maaltijd kunnen de bezoekers brood mee naar huis krijgen. Deze broden worden beschikbaar gesteld door enkele bakkers in Sneek. Verder waren er als extraatje oliebollen. Ook krijgen een aantal vaste bezoekers de overgebleven maaltijden mee naar huis.

De oprichter Jan Brandsma vertelt:  “In 2003 zijn er in een week zeven mensen aan de rand van de samenleving overleden. Toen wisten we dat het nodig was om een plek maken waar mensen die het moeilijk hebben terecht kunnen. We zijn toen begonnen op de Loodsboot, maar omdat er ook maaltijden gekookt worden zijn we de Schuilplaats begonnen”.

De Schuilplaats werkt op basis van giften van ondernemers en particulieren. Met € 30.000,- per jaar worden er ruim 80 maaltijden per week, dus 4000 per jaar verzorgd. Inmiddels is in het 10-jarig bestaan van de Schuilplaats de 40.000-ste maaltijd bereid.

Naast de maaltijden verzorgt de Schuilplaats ook nog een kledingbank. Verder helpen de vrijwilligers ook bezoekers die wat extra steun nodig hebben in contacten met hulpverlenende instanties. Op woensdagavond wordt er bovendien een bijbelstudie georganiseerd waarbij soep en brood wordt gegeten.

De vrijwilligers vinden het fijn dat de SP belangstelling heeft voor dit mooie initiatief. Vanuit de politiek en de gemeente is er weinig interesse. Wij danken de Schuilplaats voor de gastvrijheid en dragen haar ook in 2014 een warm hart toe.

Voor meer informatie: