Een betere wereld, begint op je erf.

28 mei 2013

Een betere wereld, begint op je erf.

bezoek boerderij klein
Een artikeltje over het bezoek dat afgelegd werd door Carla en Hillie aan een boerderij in Loënga waar er geboerd wordt in balans met de omgeving en de natuur.

In het kader van ons onderzoek naar duurzaam ondernemen op een respectvolle manier voor en met mens, dier en natuur, brachten namens de afdeling brachten Carla en Hillie zaterdagmiddag een bezoek aan de boerderij van Jan en Hanneke in Loënga. We hebben hun specifiek gevraagd wat anders/ makkelijker zou kunnen vanuit de overheid op landelijk maar ook op gemeentelijk niveau.

Jan en Hanneke boeren in balans met hun omgeving en de natuur. Dat doen zij o.a. door te werken met de familiekudde. Koeien van alle leeftijden lopen samen in de wei. Kalfjes worden niet bij hun moeders weggehaald.

De stierkalfjes worden ook op de boerderij grootgebracht, waarna ze worden geslacht door een lokale slager en het vlees op de boerderij wordt verkocht.

Jan en Hanneke vertelden over hun visie op boeren, de kansen en mogelijkheden, maar ook zaken waar zij tegenaan lopen.

Educatie is ook één van hun speerpunten: zij proberen zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met hun manier van boeren en omgaan met dieren en natuur.

bezoek boerderij 1 bezoek boerderij 2 bezoek boerderij 3

de boerenbeleving