Oudbestuurders voormalige gemeenten strijken tonnen op

24 maart 2013

Oudbestuurders voormalige gemeenten strijken tonnen op

Uit cijfers van onze gemeente Súdwest Fryslân blijkt dat 13 oud-bestuurders van de voormalige gemeenten Nijefurd, Wymbritseradiel, Wûnseradiel, Bolsward en Sneek sinds 2011 samen ruim 950.000 Euro aan wachtgeld hebben opgestreken. Sommigen hebben zelfs rond 60.000 Euro per jaar gekregen.

De wachtgeldregeling geeft oud-ministers, -Tweede Kamerleden, maar ook oud-burgemeesters en oud-wethouders recht op een uitkering van 80% van hun laatste loon in het eerste en 70% in het tweede en derde jaar nadat ze zijn afgetreden. In totaal geldt de regeling voor maximaal drie jaar en twee maanden.

Oud-bestuurder met wachtgeld hebben een sollicitatieplicht. De uitvoering hiervan ligt bij de gemeente. De SP Súdwest Fryslân vraagt zich af of deze sollicitatieplicht wel goed wordt gecontroleerd.

De SP is faliekant tegen de royale wachtgeldregeling en vindt dat oud-bestuurders dezelfde rechten en plichten moeten hebben als iedere andere werknemer.

Wij vinden het bizar dat de gemeente aan de ene kant wil bezuinigen op openbare voorzieningen zoals de bibliotheken, op cultuur en welzijn en het onderhoud van openbaar groen en er aan de andere kant forse bedragen zijn uitgekeerd aan oud-wethouders.

Súdwest-Fryslân is bepaald geen rijke gemeente en als de tering naar de nering gezet moet worden om een flink begrotingstekort weg te werken, dan zou de gemeente er goed aan doen ook de zeer ruimhartige wachtgeldregelingen eens serieus tegen het licht te houden.

SP.nl: Standpunt over topinkomens politici