Grote zorgen om verhuurdersheffing - SP in gesprek met de Wieren

15 maart 2013

Grote zorgen om verhuurdersheffing - SP in gesprek met de Wieren

Op dinsdag 12 maart is een vertegenwoordiging van het bestuur van SP Súdwest Fryslân op bezoek geweest bij woningstichting “De Wieren” als opvolging buurten in de buurt Noorderhoek. We hebben gesproken over de verhuurdersheffing, huurverhogingen en informatievoorziening aan bewoners.

“De Wieren” maakt zich, net zoals de SP, ook zorgen over de gevolgen van de verhuurdersheffing. Samen met de bijdrage die ze moeten leveren aan andere corporaties die in zwaar weer zitten geeft dat veel minder ruimte om te investeren in onderhoud en bouw van nieuwe woningen. De verhuurdersheffing verdwijnt nu gewoon in de schatkist. De bouwvakkers zitten zonder werk en de woningzoekenden zonder woning. De SP en de Wieren vinden juist dat er meer geïnvesteerd moet worden in de sociale woningbouw.

De forse bezuinigingen in de zorg leveren ook extra druk op. Huizen moeten worden aangepast zodat ouderen op zich zelf kunnen blijven wonen. De directeur van “De Wieren” wijst erop dat de gemeente verantwoordelijk is voor deze zorg en daar actief oplossingen voor moet zoeken,

Ook hebben we gesproken over de gebrekkige informatievoorziening aan bewoners die moeten verhuizen vanwege de sloop van woningen in de Noorderhoek. Er was veel onduidelijkheid over de soort woningen die daar nieuw gebouwd gaan worden en de huurprijs. “De Wieren” heeft toegezegd dit voor de bewoners die nog moeten gaan verhuizen beter te gaan organiseren.

Ondanks het regeringsbesluit over de verhuurdersheffing blijft de SP protesteren tegen dit dramatisch besluit. Goede ouderenzorg en sociale woningbouw zijn essentiële voorzieningen in een gemeente. De SP zal zich dan ook blijven inzetten voor goede en voldoende woningen.