h

SP biedt zwartboek OV aan bij de informatiebus in Sneek

11 mei 2012

SP biedt zwartboek OV aan bij de informatiebus in Sneek

SP biedt zwartboek aan
“Van A naar S” schrijft een inwoner van Sneek. “Niet van A naar Beter, maar van A naar Slechter.” Sinds een jaar kan deze gehandicapte bewoner niet meer zelfstandig reizen. En deze reiziger is niet alleen in zijn klacht over de voorzieningen. De afgelopen wintermaanden heeft de SP Súdwest Fryslân naast het gesloten loket een klachtenbus opgehangen. Van jong tot oud hebben mensen hier hun opmerkingen en klachten ingediend.

De meeste opmerkingen gaan over het gemis van een loket waar men terecht kan voor vragen en hulp bij kaartverkoop. Ook geeft men aan een plek te missen waar men kan schuilen voor de kou. Deze klachten staan niet op zich. Er is het laatste jaar nogal wat veranderd rondom het openbaar vervoer in Sneek. De OV-chip kaart is ingevoerd en het loket bij het station is gesloten. De provincie ligt volgens haar jaarrekening achter op schema bij de invoering van verbetering van het voorzieningenniveau op busstations. Reizigers staan letterlijk en figuurlijk met al hun vragen in de kou.
Op vrijdagen staat er op station Sneek een Informatiebus. Hier kunnen mensen terecht met vragen en opmerkingen. Omdat veel mensen op dit tijdstip niet in Sneek zijn heeft de SP een zwartboek met de verzamelde opmerkingen en klachten aangeboden aan de informatiebus.

De inleiding van het zwartboek is als volgt:

"In de huidige samenleving met veel grote afstanden tussen huis en alle mogelijke reisdoelen (school, werk, publieke instellingen, winkels plus horecagelegenheden, recreatie, familie of vrienden), is mobiliteit een elementaire levensbehoefte geworden. Veel mensen kunnen of willen echter niet over een auto beschikken. Leeftijd, handicaps, laag inkomen en persoonlijke voorkeuren voor ander vervoer zijn hier onder anderen oorzaken van. Een auto kan ook tijdelijk niet beschikbaar zijn. Er zijn dus allerlei sociale redenen die het nodig maken om over het alternatief van het OV te kunnen beschikken.

Sinds de overheid zijn handen grotendeels van het OV heeft afgetrokken wordt de reiziger geconfronteerd met een onredelijk aantal vertragingen, prijsverhogingen en kwaliteitsverlies. De laatste kwaliteitsvoorziening die er op station Sneek was, was het NS loket. Nu het loket is gesloten lopen veel mensen tegen problemen aan. In sommige gevallen zijn de problemen zo vervelend dat ze stoppen gebruik te maken van het openbaar vervoer. De SP heeft de afgelopen wintermaanden geïnventariseerd met een klachtenbus wat voor problemen er waren. Reizigers lopen tegen problemen aan. Of ze nu frequente gebruikers zijn, oud of jong. De behoefte aan een loket blijft.

De SP is van mening dat reisinformatie, hulp bij problemen met een OV kaart moet gratis zijn, ook telefonisch. De vele klachten formulieren vragen maar om een ding. Gratis bereikbare informatie en hulp. De informatiebus is een goede start. Omdat niet iedereen op vrijdag aanwezig kan zijn bieden wij dit zwartboek aan. Wij hopen dat de vervoersbedrijven het zwartboek willen lezen. Wellicht komen zij tot de zelfde conclusie. Openbaar vervoer kan niet functioneren zonder een goede service en voorziening".

De OV ambasadeur van Connexxion heeft beloofd het zwartboek over te brengen naar de organisatie. De SP zal binnenkort contact opnemen met Connexxion voor een reactie.

http://www.grootsneek.nl/48730/sp-sudwest-biedt-zwartboek-ov-aan/

http://www.omropfryslan.nl/nijs/sp-swartboek-foar-connexxion

http://studiosudwest.nl/lokaalnieuws/sp-biedt-zwartboek-ov-aan-bij-de-informatiebus-in-sneek-2/

U bent hier