St. Nyk: onze bieb moet open blijven!

15 april 2012

St. Nyk: onze bieb moet open blijven!

leesuil
Leden van de werkgroep "de Friese Meren" gingen vandaag "buurten in de buurt" in Sint Nicolaasga, om te vragen hoe men dacht over de dreigende sluiting van de bibliotheek in hun dorp.

bieb st niek 1
Veel mensen reageerden geschrokken, omdat zij nog niet hadden gehoord over de bezuinigingsplannen van de nieuwe fusiegemeente, waar de bieb in St. Nyk eventueel de dupe van wordt.

Bijna allemaal zouden ze het heel erg vinden als dat zou gebeuren. Hun kinderen zouden dan niet meer zelfstandig boeken kunnen halen, zelf kunnen ze niet meer even een praatje maken bij het snuffelen tussen de boeken of even iets regelen of opzoeken via internet. Veel ouderen vinden de bieb een fijn ontmoetingspunt, waar zij graag gebruik van maken.

Ook gingen de SP'ers even buurten in de bibliotheek zelf. Een knusse ruimte met goede voorzieningen en een flinke voorraad boeken. Iets wat allemaal gaat verdwijnen als St. Nyk het straks moet doen met een zgn. "lytse bieb". Medewerkers van de bieb wisten te vertellen dat de bibliotheek voorziet in een grote behoefte, voor inwoners van het dorp, maar ook uit de omgeving, voor bewoners van instellingen in het dorp en natuurlijk de scholen.
bieb st niek 2

De conclusie van deze avond was in ieder geval duidelijk: de bieb moet open blijven!