Nog steeds geen uitzicht op oplossing woningnood voor bewoners blauwe flat.

19 februari 2012

Nog steeds geen uitzicht op oplossing woningnood voor bewoners blauwe flat.

blauwe flat
De bewoners van de Blauwe Furmerus flat hebben om een gesprek gevraagd omdat binnenkort hun flat gesloopt dreigt te worden en zij nog geen alternatieve woning kunnen krijgen.

Aanstaande maandag zal wethouder Akkerman in gesprek gaan met de bewoners van de blauwe Furmerus flat in Sneek. De bewoners hadden om een gesprek gevraagd omdat binnenkort hun flat gesloopt dreigt te worden en zij nog geen alternatieve woning kunnen krijgen. De bewoners hopen dat de gemeente haar kerntaak van volkshuisvesting serieus neemt en samen met de bewoners zal zoeken naar een oplossing.
Stel je klopt aan met je gezin bij de woningbouwvereniging voor een woning. Je kunt dan kiezen tussen helemaal niets of een caravan. Bij de caravan zit een contract die je geen rechten geeft maar waar je wel 340 euro per maand voor betaalt. Op het moment dat je weer om een woning vraagt krijg je te horen: “Ja maar, u heeft al een caravan, dus u heeft geen urgente recht op een woning”. “En oh ja, die caravan die willen we binnenkort terug, want die moet worden gesloopt”. Dit is geen verzinsel. Als je het woord caravan vervangt door “woning in de blauwe Furmerusflat aangeboden door CareX” dan is dit de beangstigde waarheid van meer dan 20 gezinnen.
Natuurlijk wisten de bewoners toen zij een bruikleenovereenkomst met CareX sloten dat zij niet in aanmerking van huurbeschermingsbepalingen kwamen. Maar de keuze was geen keuze omdat er geen alternatief is. De wachtlijsten voor woningen zijn lang. Bij navraag over de woningsituatie in Sneek bij de afdeling ontwikkeling blijkt dat deze wachtlijsten verklaard worden door een tekort aan woningen. Zo blijkt dat er door de crisis te weinig woningen gebouwd zijn van de 245 die in de planning lagen. Er zijn er maar 70 daadwerkelijk gebouwd.
Daarentegen is de verwachting dat in de periode 2010 – 2020 de bevolking met 8% zal stijgen in Sneek. Onlangs hebben de SP en de bewoners van de blauwe flat een gesprek gehad met Accolade. Ook mevrouw Harthold, directrice Accolade beaamt dat de woningmarkt op slot zit en er te weinig sociale woningen voorhanden zijn. Toch zetten de woningbouwverenigingen huizen die geschikt zijn voor de sociale verhuur te koop.
In de pers is onlangs een bericht verschenen dat er 20 woningen beschikbaar zouden komen voor de bewoners van de blauwe flat. Maar deze 20 woningen zijn bedoeld voor de vorige bewoners met een echt huurcontract en niet voor de huidige 26 gezinnen.
De situatie is dus ernstig. De sloopkogel is al besteld. De woningbouwvereniging Accolade wil deze gezinnen niet begunstigen omdat er nog meer mensen op de wachtlijst staan. Dat de wachtlijsten dus aangepakt moeten worden wordt echter niet onderkent.
De bewoners zijn ten einde raad en hebben bij de gemeente gevraagd om hulp. De gemeente heeft als namelijk als kerntaak het beschermen van de meest kwetsbaren op de woningmarkt. De bewoners hebben zelf ook voorstellen gedaan. Bijvoorbeeld dat de gemeente een WMO urgentie toekent, of de sloopvergunning nog niet goed te keurt zolang er nog gezinnen in wonen. Ook is het zaak dat er niet nieuwe mensen in de flat komen te wonen. De gemeente is op de uitnodiging in gesprek te gaan ingegaan en wethouder Akkerman zal maandagavond 20 februari 2012 bij de blauwe flat langs gaan voor een gesprek.