Sneker 1 voor allen

12 november 2011

Sneker 1 voor allen

1 voor allen

Vanochtend hebben in Sneek enkele tientallen verontruste mensen meegelopen in de Sneker 1-voor-allen actie

Sneek 12-11-11

Vanochtend hebben in Sneek enkele tientallen verontruste mensen meegelopen in de Sneeker 1-voor-allen actie. Gezamenlijk in 1-voor-allen T-shirts, met protest borden en gele en rode ballonnen liepen de Friezen in optocht door de stad. De optocht werd verbonden met een slinger van werkhandschoenen. De slinger van handschoenen staat symbool voor de keten van solidariteit.
sneeker 1 voor allen
Opvallend was de pluriformiteit van de deelnemers en hun verschillende achtergronden. Partijleden van de SP en de PvdA, inclusief de wethouder Sjoerd Tolsma waren aanwezig, maar ook mensen van de WMO raad, werknemers van de sociale werkplaatsen, leerlingen en studenten, mensen uit het cultureel werk, de thuiszorg en het onderwijs. Al deze mensen maken zich zorgen en wilden een gezamenlijk signaal geven: De plannen van het kabinet Rutte om mensen die het al niet breed hebben de rekening van de crisis te laten betalen moeten zo snel mogelijk van tafel. “We willen een halt roepen tegen de verschaling in de samenleving. In een beschaafde samenleving krijgt iedereen de zorg die hij of zij nodig heeft, en is er toegankelijk openbaar vervoer en onderwijs, kan iedereen genieten van cultuur. In een beschaafde samenleving kan iedereen werken op een eerlijke manier, en die samenleving willen we terug”, aldus de actievoerders.

De actie is een opwarmer naar de landelijke actie op 10 december in Den Bosch in de Brabanthallen. De SP organiseert op 10 december de manifestatie ‘Armoede werkt niet’ samen met de PvdA, de Abvakabo, de Bijstandsbond, Landelijke Cliëntenraad, Platform Verontruste Ouders, Walk of Shame, Rekening Retour, Terug naar de Bossen en anderen.

De deelnemers hebben hun bezorgdheid duidelijk gemaakt aan het winkelend publiek in de binnenstad en zullen hiermee doorgaan in de overtuiging dat het nodig is om te blijven strijden voor een vrije en rechtvaardige samenleving die zorgzaam is en een menswaardig bestaan voorstaat.

Meer informatie over de actie op 10 december zie: armoedewerktniet