Honderden bezwaren tegen procedure herindeling

12 februari 2009

Honderden bezwaren tegen procedure herindeling

Loco-burgemeester Sjors Eiling van de gemeente Nijfurd ontving vanochtend op het gemeentehuis in Workum van de actiegroep Fan ûnderen op een doos gevuld met Fryske Dúmkes en 276 zienswijzen.

De bezwaren hebben vooral betrekking op de door Nijefurd gevoerde procedure met betrekking tot de voorgenomen herindeling met de gemeenten Bolsward, Sneek, Wymbritseradiel en Wûnseradiel.

Wij zijn niet tegen de herindeling zelf. Als daar een meerderheid voor te vinden is, leggen wij ons daar bij neer. Wij vinden het alleen niet juist dat de inwoners van Nijefurd geen enkele inspraak hebben gehad. Daar maken wij dus bezwaar tegen'', aldus Jacob Leenstra van de inmiddels bijna driehonderd leden tellende actiegroep.

In de vier andere gemeenten is het aantal zienswijzen over de herindeling op de vingers van één hand te tellen. Daar is dus beter naar de burgers geluisterd, concludeert actievoerder Tom Abma . (rechts op de foto)

Morgen is het in alle vijf de gemeenten de laatste dag dat burgers bezwaar kunnen maken tegen de herindelingsprocedure.

Bron: Leeuwarder Courant