Moet de WW’er ook naar de groenvoorziening?

23 november 2007

Moet de WW’er ook naar de groenvoorziening?

De werkloosheid moet omlaag. Het kabinet wil WW’ers verplichten werk onder hun niveau te doen.

Hoe is de situatie nu?

Als je je baan verliest, heb je recht op een WW-uitkering. De periode is afhankelijk van de duur van het arbeidsverleden en kan variëren van minimaal drie maanden tot maximaal 38 maanden. Is er na die periode nog geen werk gevonden, dan heb je recht op een lagere bijstandsuitkering.

Je bent verplicht te solliciteren. Als je na een half jaar nog niets hebt kunnen vinden, moet je ook solliciteren naar functies op een lager niveau. Na een jaar in de WW te hebben gezeten, moet je je ook beschikbaar stellen voor functies die nog een niveau lager zijn ingeschaald.

Werklozen die hulp nodig hebben bij de banenjacht, kunnen zich wenden tot een adviseur, vragen om een leerplek of een opleiding.

Wat worden de nieuwe regels?

Als je na een jaar nog geen werk hebt gevonden moet je een baan te accepteren, ook al is het onder je niveau. Naar schatting vindt 85 procent van de WW’ers werk in het eerste jaar. In 2007 ontvingen bijna 200 duizend Nederlanders deze uitkering.

Het gaat om de zogenoemde Work First-aanpak. Deze methode passen gemeenten al langer toe bij bijstandsgerechtigden. De precieze uitwerking verschilt per plaats en kan variëren van een baan bij de groenvoorziening, een functie bij de sociale werkplaats of een leerwerkplek bij een bedrijf.

Uit een onderzoek van dit voorjaar blijkt de formule een succes. Gemiddeld vindt 45 procent van de deelnemers een reguliere baan. Bovendien houdt Work First het aantal nieuwe bijstandsgerechtigden laag; het schrikt af. Eenderde van de werklozen die een bijstandsuitkering aanvraagt en zo’n baan krijgt aangeboden, ziet af van de uitkering.

Kan een WW’er dan niet meer kiezen voor een opleiding?

Daarover kan het ministerie van Sociale Zaken nog niets zeggen. De details van de regeling worden nog uitgewerkt. Bovendien moet de Tweede Kamer ook nog instemmen met het plan.

Waarom wil het kabinet dit?

Dinsdagavond besloot het kabinet dat een versoepeling van het ontslagrecht er niet in zat, omdat de partijen het niet eens konden worden. Een van de doelen van dit plan was het vergroten van de arbeidsparticipatie. De werkgevers hadden beloofd langdurig werklozen aan het werk te helpen mits het makkelijker en goedkoper zou worden personeel te ontslaan.

Om toch het aantal werklozen te laten dalen, verscherpt het kabinet onder meer de regels voor de WW.

Kan dit zomaar?

De bijstand is een vangnet waarop mensen zonder inkomen kunnen terugvallen. De WW is een verzekering waaraan iedere werknemer elke maand premie afdraagt. Deze groep een werkplicht opleggen ligt moeilijker. Het kabinet vindt echter dat dat moet kunnen en wil hiervoor de regels aanpassen.

bron: Volkskrant)