Krant over oorlog in Afghanistan

14 oktober 2007

Krant over oorlog in Afghanistan

13 oktober waren we zeer aanwezig op het Schaapmarktplein met de Afghanistan krant, uitgegeven door verschillende organisaties, waaronder Groen Links en SP. In deze krant wordt gepleit voor terugtrekking uit Afghanistan. Deze krant wijst op de wijze van werken in Afghanistan, die niet strookt met het mandaat, welke door de Nederlandse regering is gegeven.

De Afghanen mogen natuurlijk niet in de steek gelaten worden, er wordt daarom in de krant een alternatief aangeboden nml. de Afghaanse bevolking laten beslissen over hun land en samen met hun het land opbouwen. We, de landen die de verantwoording dragen voor deze oorlog, moeten een politiek overeenkomst gaan bereiken met de relevante Afghaanse organisaties, dus ook de Taliban.

Deze boodschap hebben we uitgedragen op het Schaapmarktplein. Er was heel veel belangstelling. Het grootste deel van het publiek was het er over eens, dat het inderdaad anders moet in Afghanistan.

Deze oorlog gaat teveel ten koste van de gewone Afghaan, er wordt gemarteld, opbouw is onder de huidige condities niet mogelijk, dit soort opmerkingen hoorden we (te) vaak.

Het onderwerp leeft bij de mensen, dat was duidelijk te merken. We hopen dat door deze landelijke actie het ook bij andere partijen in politiek Den Haag doordringt, dat onze soldaten weg moeten uit Afghanistan, dat er gepraat moet worden met de Afghaanse partijen en zo gezamenlijk moet worden gebouwd aan een leefbaar en veilig Afghanistan.

Geen verlenging Uruzgan

Het is onacceptabel dat het leven van zowel Afghanen als Nederlanders op het spel wordt gezet voor deze zinloze oorlog. Wij pleiten voor internationale solidariteit en investering in ontwikkelingshulp, niet oorlogsvoering. Wij roepen op voor terugtrekking van de troepen en tegen een verlenging van de missie na augustus 2008.

Naam: *
Plaats: