‘Ontslagrecht biedt geen rechtsbescherming’

26 juli 2007

‘Ontslagrecht biedt geen rechtsbescherming’

Een ‘openhartig’ gesprek onder vier ogen heeft geen uitkomst gebracht. De teleurstelling bij de FNV over het plan van minister Donner om het ontslagrecht te versoepelen blijft groot.

Donner houdt vast aan zijn voornemen om een limiet te stellen aan ontslagvergoedingen, en om het werkgevers makkelijker te maken werknemers te ontslaan.

Die moeten volgens zijn plan in de toekomst via de rechter zelf maar aantonen waarom ze niet ontslagen zouden moeten worden. Nu moet een werkgever nog een dossier overhandigen, en met gegronde redenen komen.

“Van iemand die wordt gezien als nadenkend jurist met christelijk mededogen, had ik toch anders verwacht” is de reactie van FNV voorzitter Agnes Jongerius op haar gesprek met de minister. “Dit ontslagrecht biedt totaal geen rechtsbescherming aan de werknemer. Donner zegt na alle commotie dat Europese verdragen wel tegen willekeur beschermen, maar daarover lees ik in het plan geen woord van terug. Zelfs niet tussen de regels door. Ik blijf erbij dat deze minister zijn huiswerk opnieuw moet doen.”

Donner houdt er volgens Jongerius een bijzondere kijk op de rechtstaat op na. Zo blijkt uit zijn plan dat de juridisch zwakker staande werknemer niet meer beschermd hoeft te worden door de wet wanneer een machtiger bedrijf van hem of haar af wil.

Een simpele overboeking van een - gelimiteerde - vergoeding volstaat. Of zoals Jongerius het omschreef: “Ontslag per girotel. Ik wil van je af, wat is je rekeningnummer?”

De FNV voorziet dat de werknemers en de werkgevers op 1 september met een verdeeld advies komen over het plan. De vakcentrale bereidt op dit moment een campagne voor om werknemers uitgebreid te informeren over de nadelige gevolgen van het plan.