PERSBERICHT Bouwplannen op Wiekslagterrein gaan gewoon door

16 december 2006

PERSBERICHT Bouwplannen op Wiekslagterrein gaan gewoon door

Een uiterste poging van de SP-fractie in de gemeenteraad van Sneek, om de bouwplannen voor het Wiekslagterrein alsnog te wijzigen, is niet gelukt. Omdat het oude voorbereidingsbesluit was verlopen, moest een nieuwe bij Provinciale Staten worden ingediend.

Van Driel riep zijn collega’s in de raad op om deze kans te grijpen en, nu het nog kan, de bouwplannen aan te passen. Nu is het nog mogelijk om eerdere adviezen en aanbevelingen van deskundigen op te volgen. Hij doelde op het in 2004 uitgekomen onderzoek naar de natuurwaarden in het Spoordok van bureau Altenburg & Wymenga.

Volgens dit rapport mag de bebouwing niet hoger dan 3 woonlagen zijn en minimaal 10 meter uit de oever staan. Eerder -- november 2005 -- was de ‘oude’ raad akkoord gegaan met appartementencomplexen van 5 woonlagen met overhangende balkons die op 7,5 meter afstand van het water komen.

Hiermee werd voorbijgegaan aan 4000 handtekeningen van bezorgde Snekers, protesten van zowel de Vogelwacht als de natuurgroep Spoordok. We huren dure externe bureaus in -- Lagroup, CvK/theater en Altenburg & Wymenga, natuurwaarden spoordok – maar de uitkomsten worden vervolgens genegeerd. Zo wordt gemeenschapsgeld over de balk gegooid, aldus de Sp-er.

In een dualistische bestuursvorm moet de raad haar verantwoordelijkheid durven nemen.

Zij hoeft niet slaafs aan de leiband van het college te lopen. De laatste had – door het maken van prestatie afspraken – van woningbouwvereniging Patrimonium milieuvriendelijker invulling van het wiekslagterrein kunnen eisen. De nu voorliggende bouwplannen zijn schadelijk voor dit unieke stukje natuur, en zouden alsnog aangepast moeten worden. Het mag niet zo zijn dat commerciële belangen het weer gaan winnen van het milieu, aldus Van Driel.

Noot voor de redactie: meer informatie is te verkrijgen via SP Sneek Rien van Driel, Vlietstroom 67 8602 CX Sneek, telefoon 0515-460790