De keerzijde van de WMO.

24 oktober 2006

De keerzijde van de WMO.

De W(et) M(aatschappelijke)
O(ndesteuning) wordt per 1 januari 2007 ingevoerd. De gemeenten moeten deze wet uitvoeren. Er zijn kantekeningen bij deze wet te plaatsen.

Een van de hoofdredenen om de WMO in te voeren is om te bezuinigen op de AWBZ. Deze bezuinigingen moeten worden verdiend vanuit de WMO. Hoe kan een deel van de bezuinigingen worden opgevangen?

Juist, door meer en hogere premies te vragen. Onderzoek van de Chronische zieken en gehandicaptenraad laat zien dat 500.000 personen vanaf 1 januari 2007 1,2 miljard meer eigen bijdragen moeten betalen als de gemeenten de maximale bijdrage gaan vragen.

· Er zullen grote verschillen ontstaan tussen gemeenten als het gaat om de compensatieplicht. Gemeenten zijn verplicht om de beperkingen van de mensen te compenseren om ze zo in staat te stellen om zelfredzaam te zijn en participeren in de maatschappij. Maar de invulling van deze plicht wordt aan de gemeenten overgelaten. Zo komt de stelregel “goedkoop en adequaat” om de hoek kijken. Maar bij een goede invulling van de compensatieplicht mag “goedkoop” nooit een uitgangspunt zijn.

· De gemeenten gaan met één loket voor zorg, wonen en welzijn werken. De vormgeving van dit loket wordt bekeken en geregeld door gemeenten en zorginstellingen. De cliëntenraden staan nog grotendeels aan de kant, terwijl zij de experts zijn als het gaat om de cliëntgerichtheid van de loketten. Het loket zal onafhankelijk zijn. Die onafhankelijk is in het geding als de gemeente de loketten bemenst en een plek geeft in het gemeentehuis. De gemeente is immers per definitie partij als opdrachtgever en beslisser.

· De WMO gaat er van uit, dat eerst wordt gekeken of er mantelzorg of vrijwilligerswerk kan worden ingeschakeld. Pas daarna kan er een beroep worden gedaan op professionele hulp. Het betekent een nog grotere druk op de mantelzorg. Het betekent ook dat het jarenlang bevochten recht op professionele hulp dreigt te worden ingeruild voor onzekere en deels ondeskundige hulp. Het is zelfs mogelijk, dat gemeenten vrijwilligerwerk kunnen opleggen aan de bijstandsgerechtigden. Een mogelijk gevolg is dat zorgvragers ongemotiveerde vrijwilligers aan hun bed of stoel krijgen. Daar zit toch niemand op te wachten!! Bovendien worden misschien de wel professioneel handelende mensen ontslagen en ingeruild voor de bovengenoemde goedkope oplossing.

(bron FSU)