SP deelt snoepzakjes uit tijdens de raadsvergadering

13 november 2015

SP deelt snoepzakjes uit tijdens de raadsvergadering

Foto: Harmen de Wind / SP Súdwest Fryslân

Snoep stelen van een kind is niet zo moeilijk. Neem af en toe 1 snoepje uit zijn zakje met snoep en het kind zal het niet missen. Neem je in één keer de hele zak weg, dan is het kind terecht boos, zo niet woedend. Dus af en toe eentje, tegen de tijd dat het kind dat opmerkt, is het al te laat en kan hij er niets anders meer aan doen dan klagen dat zijn snoepjes (bijna) op zijn.

Zo gaat het momenteel ook in Nederland; Neem de mensen af en toe wat kleins af, zo klein dat het de bevolking niet gelijk opvalt. Maar de gevolgen worden steeds duidelijker de afbraak steeds groter. Onze snoepzakjes steeds leger.

Foto: Harmen de Wind / SP Súdwest Fryslân

Daarom deelde de SP tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag snoepzakjes uit aan alle aanwezigen met daarin 10 snoepjes min 1 snoepje dus 10 % minder. Dat éne snoepje staat symbool voor de 10 % minder raads- en fractievergoeding die ingeleverd worden om in een armoedefonds te stoppen.

Dit armoedefonds is dan bedoeld om bij die mensen terecht te komen die bijna geen snoepjes meer in hun snoepzakje hebben.
De wethouders krijgen daarom samen een zak met 37 snoepjes die symbool staat voor het armoedefonds.

Foto: Harmen de Wind / SP Súdwest Fryslân
Ook dringt de SP er op aan dat ook wij een eis neerleggen bij het kabinet om te stoppen met het bezuinigen op de budgetten van de gemeentes.

Helaas vonden de meeste raadsleden het niet nodig om ons armoedefonds te steunen. De PvdA kwam nog met het alternatief om het geld aan Stichting Urgente Noden te geven. Dat vinden wij prima! Maar ook dat voorstel redde het niet. De raadsleden willen zelf beslissen wat ze met het geld doen. Daarom een oproep: "geef vooral een deel van je raadsvergoeding aan een goed doel dat iets aan armoedebestrijding doet!"

Er is genoeg voor iedereen als we het maar eerlijker verdelen en niet de zwaarste lasten op de smalste schouders leggen.

Carla van der Hoek
Fractievoorzitter SP