Buurtonderzoek Joure

29 januari 2015

Buurtonderzoek Joure

Foto: Hillie de Koe / SP Friese Meren

Dinsdagavond 27 januari is SP de Friese Meren langs de deuren gegaan in  de wijk Blaauwhof te Joure.  Blaauwhof is een rustig wijkje  met veel groen, gelegen nabij het centrum van Joure. 42 seniorenwoningen staan op punt om gesloopt te worden om ruimte te creëren  voor 40 nieuwbouwhuizen.

Woningstichting Accolade werkt aan deze herstructureringsplannen. Tijdens een eerdere kennismaking met  Joure, had de SP gehoord, dat  er wellicht wat problemen waren tussen huurders/bewoners van de te slopen panden en  de woningbouwvereniging Accolade alsmede anti-kraak verhuurbedrijf CareX.

Tijd om de wijk in te gaan en eens te ‘buurten in de buurt’, om te horen wat de bewoners van de plannen vinden en of zij op een correcte manier zijn én worden behandeld.   Uit het onderzoek van de SP komt het volgende naar voren: Veel van de te slopen woningen staan  al leeg, in enkele wonen nog de oorspronkelijke bewoners en in andere woningen mensen, die door CareX tijdelijk het pand mogen bewonen. Over het algemeen zijn de mensen die door CareX  een woning toegewezen hebben gekregen positief over de behandeling en communicatie. Degenen die de woning nog huren van Accolade zijn zeer duidelijk  in hun oordeel over deze woningstichting. Accolade heeft  veel van de huurders van de te slopen woningen actief ontmoedigd. Twee jaar voor de sloop zijn de huurders pas op de hoogte gesteld van de herstructureringsplannen, terwijl het al reeds langer informeel bekend was dat ‘er iets stond te gebeuren.’ Er is naast de gebruikelijke voorlichtingsbijeenkomsten geen sprake geweest van betrokkenheid naar bewoners toe en is er te niet goed gecommuniceerd   over de rechtspositie van de huurders.

Foto: Hillie de Koe / SP Friese Meren
Veel van de huurders hebben hun huizen momenteel al verlaten en wonen elders. De kleine groep huurders die nog rest, is echter over het algemeen tevreden over de woning en het wooncomfort. De groep is helaas te klein om nog een vuist te kunnen maken richting Accolade. De sloop zal naar alle waarschijnlijkheid dit jaar  in mei  gaan plaatsvinden, maar er bestaan nog wat onduidelijkheden over de precieze aanvang. Omdat het hele proces onomkeerbaar is, valt er voor de SP weinig meer te doen, dan af en toe nog eens poolshoogte nemen  en te horen en zien of alles verder correct wordt afgehandeld.