Vrijwilligers opgelet!

4 december 2013

Vrijwilligers opgelet!

Veel mensen weten het niet, maar wie vrijwilligerswerk doet en een uitkering heeft kan in onze gemeente een vergoeding van 500 euro krijgen.  Daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Wie vrijwilligerswerk doet met toestemming van de gemeente voor minstens zes maanden in een jaar en minstens vier uur in de week kan de ‘vrijwilligerspremie’ aanvragen. De vrijwilliger moet wel 27 jaar of ouder zijn. Het vrijwilligerswerk mag het zoeken naar een betaalde baan niet moeilijker of onmogelijk maken. Ook moet de vrijwilliger meewerken aan wat de gemeente hem of haar vraagt of oplegt om betaald werk te vinden.

De vergoeding is maximaal 500 euro per jaar. Als een vrijwilliger een vergoeding voor kosten ontvangt van de organisatie waar hij of zij werkt, dan wordt die vergoeding afgetrokken van de vergoeding van de gemeente. De organisatie waar de vrijwilliger werkt moet met een brief met handtekening aan de gemeente laten weten dat de vrijwilliger inderdaad daar werkt.

Het aanvraagformulier voor de vrijwilligerspremie kan worden opgehaald bij het gemeenteloket in Bolsward, Workum of Sneek.

De aanvraag kan tot 14 december worden ingeleverd.

Is dit nog zo?

Dit is nog zo. De vergoeding is dit jaar verhoogd naar €750.