Werk Eerst werkt zo lekker nog niet

7 februari 2013

Werk Eerst werkt zo lekker nog niet

Een open brief aan wethouder, raad en pers.

Sinds enige tijd komen er bij de SP afdeling Súdwest-Fryslân steeds meer verontrustende berichten over het proefproject Werk Eerst. Met dit project zet de gemeente in samenwerking met Empaselect, onderdeel van Empatec, mensen die een bijstandsuitkering aanvragen onder begeleiding aan het werk om zo hun kansen en mogelijkheden op een baan te beoordelen. De klachten gaan vooral over het soort werk dat mensen moeten doen, de omstandigheden waarin het werk gedaan moet worden en het gebrek aan aandacht voor persoonlijke achtergronden, waardoor iemand die metselaar is van beroep of iemand die docent geschiedenis is geweest hetzelfde werk moet doen.

Toen wij geruchten hoorden dat het project zou stoppen hebben wij gesproken met verantwoordelijk wethouder Tolsma. Hij vertelde ons dat de stekker uit het proefproject is getrokken, omdat ook de gemeente veel klachten kreeg. Wij vinden het een goede zaak dat de wethouder de klachten serieus neemt en het project wil verbeteren.
Want dat er een vervolgproject op stapel staat is zeker. Daarom willen wij de wethouder de volgende punten in overweging geven:

• Een kort persoonlijk intake gesprek geeft al heel veel informatie over iemands mogelijkheden, houding en motivatie.
  • Een meer gevarieerd werkaanbod waarmee aangesloten kan worden op iemands werk- en denkniveau zal niet alleen frustratie en demotivatie bij deelnemers voorkomen, maar levert ook meer informatie over de kansen en mogelijkheden van deelnemers.
  • Passende begeleiding zorgt ervoor dat deelnemers zich serieus genomen voelen.
  • De gemeente moet erop toe zien dat er gewerkt wordt in fatsoenlijke omstandigheden, dus geen horde deelnemers in één ruimte waardoor een chaotische en lawaaierige situatie ontstaat.
  • Als duidelijk is dat een deelnemer een lichamelijke of andere beperking heeft, moet het werk en de werksituatie daar op aangepast worden.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de voorwaarden die het Ministerie voor Sociale zaken en Werkgelegenheid stelt voor een “tegenprestatie naar vermogen” die gemeenten kunnen verlangen van mensen die een bijstandsuitkering hebben of aanvragen.
Het vervolgproject, dat in februari van start moet gaan, wordt op de website van de gemeente ambitieus neergezet. Naast de gemeente Súdwest-Fryslân doen er nog 12 andere gemeenten mee en het project loopt "vooruit op de plannen van Kabinet Rutte II", zo is te lezen. Nou zijn wij niet bijzonder enthousiast over de plannen van het kabinet tot nu toe en zien dan ook geen enkele reden er ook nog eens op vooruit te gaan lopen. Ook het centraal stellen van "de werkgever en zijn mogelijkheden en wensen om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in zijn bedrijf in te zetten" baart ons zorgen. Het is niet aan de overheid om werkgevers te voorzien van goedkope arbeid. Het is aan de overheid om mensen die voor het overgrote merendeel ongewild een beroep moeten doen op bijstand op een fatsoenlijke, menselijke manier te benaderen en waar mogelijk te helpen bij het vinden van een baan.
Het mag duidelijk zijn dat wij de ontwikkelingen met argusogen volgen.

Namens de SP Súdwest Fryslân;
Marten de Wind