h

Kwaliteitseisen voor een WMO loket, opgezet door FSU en POC

28 juni 2007

Kwaliteitseisen voor een WMO loket, opgezet door FSU en POC

Deze eisen zijn naar de verschillende politieke lagen en partijen in Friesland gestuurd.:

De onafhankelijkheid van het loket diens gewaarborgd te zijn en elke schijn van partijdigheid moet vermeden worden. Plaatsing in het gemeentehuis moet vermeden worden, immers de gemeente is partij als opdrachtgever en beslisser. Een gemeentehuis is in de beleving van de burger niet een gemeenschapshuis en zal het ook nooit worden.

• Een loket kan bij de start in eerste instantie vooral een informatiefunctie hebben. Maar een moet een groeimodel komen, waarbij ook advisering en daadwerkelijke hulp en begeleiding aan cliënten geboden gaat worden.

Verschillende gemeenten beschouwen het loket echter als een centrale voorziening waar alle informatie en adviesfuncties bijeen gebracht worden. Daarmee dreigt het WMO loket een containerfunctie te krijgen en wordt een kwaliteit gesuggereerd, die niet waargemaakt kan worden.

Het loket kan niet op alle vragen een antwoord geven en zal veel moeten doorverwijzen.

De ervaringen met call-centra en klantenservice punten leren dat te breed opgezette voorzieningen aan kwaliteit inboeten en als een ongewenste filter werken. Er moet een heldere afstemming tussen de verschillende informatie- en adviesdiensten, met behoud van de specifieke deskundigheid en herkenbaarheid.

Niet kiezen voor samensmelten, maar voor samenbrengen. Niet een spreekuur over sociale zekerheid op laten gaan in het WMO loket, maar uitnodigen om – zo mogelijk in hetzelfde gebouw – samen werken.

Veel burgers zullen de weg naar het WMO loket kunnen vinden. Maar niet alle burgers zijn daartoe in staat. Een omvangrijk deel van de burgers die informatie of steun wil, zal zich niet aan het loket melden.

Dat geldt zeker voor mensen die zorgafhankelijk zijn, de taal niet goed beheersen, zich verstrikt voelen in de regelcultuur of niet meer zo mobiel zijn.

In plaats van een loket zal er hier sprake moeten zijn van een huisbezoek.

De WMO leunt sterk op de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers. Hiermee worden vooral de individuele vrijwilligers en mantelzorgers bedoeld, die persoonlijke zorg bieden. Er zijn echter veel vrijwilligersorganisaties die hulp verlenen een als belangenbehartiger optreden; ouderenbonden, gehandicapten organisaties, patiënten verenigingen.

Deze organisaties dienen actief benaderd te worden voor inschakeling bij de cliëntenadvisering en ondersteuning. Deze organisaties combineren kennis van rechten en regelingen vaak met een ervaringsdeskundigheid en zijn zeer laagdrempelig.

Het maakt nogal wat uit of een loketmedewerker een balie functie heeft of wil optreden als informant en adviseur. Goede informatie verstrekken of adviezen geven die inspelen op de persoonlijke omstandigheden van de cliënt vraagt tijd, (mensen)kennis en vaardigheden.

Meedenken en meehelpen als dienstverlener in plaats van een beoordeler zijn. Het moet niet mogen, zoals nu weleens gebeurt, dat een medewerker van het WMO loket een aanvraag voor een voorziening afraadt of oordeelt: “Daar hoeft u niet aan te beginnen, u heeft er toch geen recht op”. Er moet een duidelijk functieprofiel komen voor de loketmedewerkers, het gaat niet om administratieve banen.

“Daar hoeft u niet aan te beginnen, u heeft er toch geen recht op”. Er moet een duidelijk functieprofiel komen voor de loketmedewerkers, het gaat niet om administratieve banen.

Verstrek iedere cliënt schriftelijk en mondeling begrijpelijke informatie over de klachten procedure inclusief de afhandelingtermijn.

U bent hier