De sociale werkvoorziening verdient onze steun

21 juli 2017

De sociale werkvoorziening verdient onze steun

Foto: Empatec / Empatec.nl

In de raadsvergadering van 20 juli is de SP fractie met een voorstel gekomen om in de komende jaren onze sociale werkvoorziening als gemeente extra te steunen. De steun vanuit het rijk neemt namelijk steeds verder af.

De sociale werkplaatsen zijn er voor kwetsbare groepen. Mensen voor wie het héél belangrijk is om een echte werkplek te hebben maar die dat niet helemaal zelfstandig kunnen. Die mensen hebben onze hulp nodig, ook financieel. Dat kost natuurlijk geld en nu het rijk de WSW heeft afgesloten voor nieuwe instroom worden de bijdragen steeds minder.

De wethouder zei in de commissie Boarger en Mienskip dat we "voor een dubbeltje op de eerste rang" zitten bij Empatec met € 500 bijdrage van de gemeente per SW medewerker. Ter vergelijking: bij de NEF (Noord Oost Friesland) wordt €2300 oplopend tot €3500 in 2020 bijgedragen. En bij Caparis zo'n €2500.

De vergoedingen vanuit het rijk lopen steeds verder terug de komende jaren. Per medewerker wordt er in 2018 ongeveer €950 minder betaald, in 2019 en 2020 nog eens €450 en €500.

Wij vinden dat we die teruglopende vergoedingen vanuit het rijk voor de SW als gemeente op z'n minst zouden moeten compenseren in de komende drie jaren. Daarmee kunnen we kwetsbare groepen aan het werk houden nu de rijksoverheid het laat afweten!

Diverse fracties delen onze zorg. We zullen hier in het najaar zeker over doorpraten.