Menswaardige en leefbare vluchtelingenopvang binnen de gemeente Súdwest-Fryslân.

15 april 2016

Foto: SP

De SP vindt een leefbare en veilige omgeving voor vluchtelingen het belangrijkste uitgangspunt  binnen onze gemeente.

De SP fractie heeft de laatste maanden gesproken met verschillende belanghebbenden in Witmarsum om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om te komen tot menswaardige en leefbare vluchtelingenopvang in Witmarsum.

De bevindingen van de SP raadsleden komen overeen met de uitslag van de enquête georganiseerd door de gemeenschap van Witmarsum. De bewoners geven aan dat er bereidheid is, om serieus mee te denken en mee te beslissen over de beste optie voor de huisvesting van vluchtelingen in hun woonplaats. Wij zijn het met de inwoners van Witmarsum eens dat het "ophokken" van 200 asielzoekers in een oud klooster geen menswaardige oplossing is."

De SP vind dat je voor een ingrijpende gebeurtenis in een kleine gemeenschap zoals Witmarsum, zorgvuldig, betrokken en samen met de inwoners tot een besluit moet komen. En niet zoals het nu gebeurd waarbij de inwoners in Witmarsum zich niet serieus genomen en respectloos behandeld voelen.

De vluchtelingen crisis is volgens de overheid een kwestie van rustig doorademen en verantwoordelijkheid nemen en geeft volgens de SP voldoende ruimte om op gemeentelijk niveau doordacht en gepland te werk te gaan.

Raadslid Fried Didden “Het is nu tijd om het ware gezicht van SWF te tonen en een voorbeeld te zijn door te laten zien dat vluchtelingen opvang menswaardig, gelijkwaardig en solidair kan zijn.”