Windenergie: voordeel voor iedereen

6 januari 2015

Windenergie: voordeel voor iedereen

Wethouder Gea Akkerman is het met de SP eens, dat windmolens in Súdwest-Fryslân onze héle bevolking voordeel moeten opleveren en niet alleen de draagkrachtigen.

Dat bleek tijdens de raadsvergadering over windenergie, afgelopen maandag.

Hieronder een verkorte weergave van de bijdrage van de SP, door fractievoorzitter Carla van der Hoek.

De SP is een voorstander van Windenergie. Niet omdat het de oplossing voor altijd is, maar het is wel nú een aanjager van onze energieovergang naar een duurzame fossielvrije provincie. Wij zien windenergie vooral als middel om onze gemeenschap eerlijker te maken.

Eerlijker omdat windmolens milieuvriendelijker zijn. Eerlijker omdat - zolang ze niet in grote parken neergezet worden door windkapitalisten - de opbrengsten weer geïnvesteerd kunnen worden in lokale Friese gemeenschappen. Bijvoorbeeld in het plaatselijke dorpshuis. Of in andere duurzame energieprojecten, zoals led-verlichting of zonnepanelen.

Dat er - waar de windmolens ook geplaats worden - altijd mensen zijn die zich tot het uiterste zullen blijven verzetten is duidelijk.

Dat er ondanks dat protest windmolens komen in Friesland en dus ook in SWF is ook duidelijk. Die afspraken zijn al gemaakt, daar is niets meer aan te doen.

Voor de SP is belangrijk dat de windmolens in eigen beheer blijven en de winst naar de hele bevolking van Friesland gaat. Wáár ze dan komen te staan lijkt ons op dit moment minderbelangrijk. Wij staan dan ook volledig achter de aangenomen moties die de SP samen met andere constructieve partijen heeft ingediend tijdens de provinciale staten vergadering van 17 december.

Bovendien kunnen we molens in eigen beheer van provincie, gemeente en bewoners  zelf ook weer opruimen, als andere vormen van niet fossiele energie opwekking in de toekomst meer gaan opleveren.