SP doet voorstellen verordeningen Participatiewet

18 december 2014

SP doet voorstellen verordeningen Participatiewet

De SP is niet blij met de nieuwe Participatiewet, maar nu die wet er tóch ligt, moet de gemeente hem zo sociaal mogelijk uitvoeren.

Donderdag 18 december besluit de gemeenteraad over een aantal nieuwe verordeningen. Dat zijn een soort gemeentelijke wetten, die in dit geval gaan over de Participatiewet. De nieuwe regels gaan gelden vanaf 1 januari komend jaar.

Met de Participatiewet wil de regering de sociale zekerheid ‘houdbaar’ en ‘meer activerend’ maken. In gewone mensen taal is ‘houdbaar’ een ander woord voor goedkoper en ‘meer activerend’ een ander woord voor strenger.

Dus bezuinigt Rutte II op werk, inkomen en begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking. Ook worden de regels voor mensen in de bijstand een stuk strenger.

De SP maakt zich daar grote zorgen over. “Wij zijn er niet gelukkig mee dat mensen in een toch al lastige positie, de duimschroeven nog verder wordt aangedraaid, zoals het kabinet wil” zegt Harmen de Wind, raadslid en woordvoerder werk en inkomen voor de SP. “De gemeente gaat de nieuwe regels uitvoeren en wij willen dat dat op een zo sociaal mogelijke manier gebeurt.”

Voor een gedeelte ontkomt de gemeente niet aan een strenger beleid, omdat dat in de wet staat. Op een aantal punten is er wel ruimte en de SP roept alle partijen in de raad op die ruimte ook te nemen.

“Het echte probleem is dat er niet voldoende banen zijn. Mensen zitten niet voor hun lol in een uitkering en de meesten willen dolgraag werken, maar komen domweg niet aan de slag. Dan moet je die mensen niet ook nog eens achter de broek aanzitten met idiote regels en harde straffen.”