Een nacht bij de politie

8 december 2014

Een nacht bij de politie

Foto: Sneker nieuwsblad / www.sneekernieuwsblad.nl

Een verslag van  één van onze raadsleden die wel eens meemaken wou hoe een nacht bij de poitie er uit kan zien. De raad op straat maar dan anders

Als raadslid zien we vaak stukken voorbij komen, waar we wel ideeën over hebben, maar toch niet alles vanaf weten. Om nu eens meer te weten te komen over hoe de politie haar werk doet op een uitgaansavond, ben ik afgelopen zaterdag tijdens de nachtdienst mee gegaan met de coördinator Horeca en de coördinator evenementen.

Om 22:00 uur vriendelijk binnen gelaten en hebben we eerst gepraat over de bezetting waarmee de nachtdienst gedraaid wordt en hoe groot het werkgebied is en de zorgen die hiermee gepaard gaan. Ook werd me duidelijk dat veel mensen “indrinken” in keten en kantines en dan in de stad opstap gaan.

Toen we in de auto stapten zijn we eerst in Bolsward gaan kijken hoe druk het was. Op het moment dat we Bolsward binnen kwamen lag er een scooter op z’n kant door gladheid. Even gestopt en na dat we zeker wisten dat de bestuurder in orde was zijn we verder gereden langs de verschillende uitgaansgelegenheden. Hier was alles rustig en daarom doorgereden naar Heeg waar het nog rustiger was. Ook langs het clubgebouw van de motorclub in Sneek gereden en een paar keten buitenaf. Hier was het ook allemaal rustig en hoefden we niets te doen. In Sneek aangekomen zijn we te voet langs de diverse horeca gelegenheden gegaan. Al bij het tweede café was het raak. Twee jongeren waren het ene café uitgezet en maakten nu stampij bij een ander café. Politie en beveiliging was al met de situatie bezig. Doordat ze niet luisterden naar de agenten werd eerst de ene opgepakt en meegenomen voor ordeverstoring, de andere nog geen minuut later voor beledeging. De eerste is na 02:00 uur vrijgelaten –met een bon- gezien er dan niemand meer de uitgaansgelegenheden binnen komt. De tweede is in de loop van de nacht naar een cel gebracht in Drachten om daar de rest van de nacht door te brengen gezien dit in Sneek niet meer kan. Toen we verder liepen langs de stadstuin hadden we het over de plannen van het college voor de verbouw en deels nieuwbouw van het gemeentehuis en de zorgen die ik daar over had en was benieuwd hoe zij er tegen aan keken. Wat duidelijk was, was dat zij er eigenlijk nog niets vanaf wisten en zij hun bedenkingen ook hadden toen ik hen de plannen uitlegde. Ze gaven aan dat met de plannen feesten in de stadstuin aanzienlijk moeilijk kunnen worden. Iets wat de gemeente ons niet vertelde bij het voorleggen van de plannen. Hier is nog een verbeterslag te maken naar mijn idee. Het college zou wellicht eerder met de hulpdiensten om de tafel moeten om te horen wat hun idee is.

Bij Club 1841 werden we vriendelijk verwelkomd door de beveiligers. Zij houden goed toezicht of er alleen maar mensen binnen komen die 18+ zijn. Ik heb daar snel een rondleiding gehad en onder het genot van een kop koffie een gesprek gehad met de beveiligers. Samenwerking tussen politie en beveiliging is een tijdje minder goed geweest, mede uit angst dat het bedrijf er op aan gekeken werd als er wat gebeurde bij hun. Deze angst is er gelukkig niet meer en informatie over drukte en eventuele spanningen worden snel doorgespeeld. Hierdoor kan de politie snel –preventief- optreden wanneer er problemen voorzien worden. Deze goede samenwerking is waardevol. Op deze manier kunnen problemen snel gesignaleerd worden en ook snel doorgegeven worden aan andere uitgaansgelegenheden om zo verdere problemen te voorkomen.

Om 02:00 uur gaan de deuren dicht en komt er niemand meer binnen en was er tijd voor ons om even naar het bureau te gaan om wat te eten en op te warmen. Onderweg naar de auto kwamen we nog een jonge man tegen die duidelijk te veel op had. Hij bleek wel meerderjarig te zijn en nadat zijn gegevens waren genoteerd en van de eigenaar van het café hadden gehoord dat er verder geen

problemen waren hebben we hem laten gaan in de hoop dat hij snel naar zijn huis in Lemmer zou gaan. Na wat gegeten te hebben kregen we de melding dat de jongen die we vlak voor tweeën hadden laten gaan, lopend op weg zou zijn naar Lemmer. We zijn dus direct gaan kijken of we hem konden vinden, gezien met die kou en veel alcohol deze wandeling niet verstandig was. We konden hem echter nergens meer vinden en vlak na de Hommerts zijn we omgekeerd naar Sneek. In Sneek weer te voet verder gegaan en het duurde dan ook niet lang of we zagen een jongen die ook veel te diep in het glaasje had gekeken met een paar vrienden er bij. Gezien hij minderjarig was is hij door de politie naar huis gebracht en is de ouders verteld onder welke omstandigheden hun zoon was gevonden. Toen wij verder liepen kwam er een bericht binnen dat een collega in Balk in de problemen was gekomen bij een massale vechtpartij. Sprintje getrokken naar de auto en snel weg gereden. Na twee straten kregen we alleen al het bericht dat er andere auto’s onderweg waren en wij in Sneek moesten blijven. Ja, het is hollen of stilstaan bij de politie.

Iets later kwam een melding dat een jongeman verkeersborden zou hebben vernield. Gezien dat vlak bij ons was, werd de auto die net achter ons kwam staande gehouden en aan de hand van de getuige –en toegesnelde politie op de fiets- kon de juiste persoon uit de auto worden geplukt. Van iedereen werden de gegevens genoteerd, echter werd er één met een bon wegens baldadigheid weggestuurd. Dat de rest van de groep ook redelijk de aandacht trok was lastig maar die werden vriendelijk doch dringend verzocht toch enige afstand te houden en konden later met hun vriend vertrekken.

Toen zaten we vlak tegen 04:00 uur aan. Sluitingstijd voor de horeca. Dan is de beschikbare politie te vinden bij de uitgaansgelegenheden. Alles stroomt leeg en irritaties kunnen dan snel uit de hand lopen. Gelukkig verliep dit allemaal rustig. Om 04:15 moest de Febo wel gesommeerd worden om dicht te gaan. Want ook voor hen geld een uiterste sluitingstijd. Zelf zien ze dat liever anders. Dat zij nog wat langer door kunnen gaan om iedereen nog van eten te kunnen voorzien. Het zelfde verhaal uiteraard bij de horeca. Ook zij willen liever langer openblijven om meer te verkopen. De politie is echter blij dat er een vaste sluitingstijd is. Zo weten ze wanneer er pieken zijn qua risico’s en wanneer het juist rustig is en hebben ze er meer grip op.

Er is vanuit de auto nog gekeken of er drukte was in de stad, op een paar dronken mensen na was het rustig en gezien het in Leeuwarden nog onrustig was, is er gekeken of wij naar Leeuwarden moesten om daar te assisteren. Dit bleek niet nodig, waarna we naar het bureau terugkeerden. Hier hebben we nog een evaluatie van de nacht gedaan en ben ik om 05:45 voldaan naar huis gegaan.

Het was een interessante nacht, waarin ik heb kunnen zien dat de bezetting misschien nog eens tegen het licht gehouden moet worden, communicatie over grote verbouwingen sneller gecommuniceerd zouden kunnen worden over veiligheidsaspecten en of evenementen op die plek dan nog wel door kunnen gaan. De politie kiest hier een goede middenweg. Niet de harde handhaver uit Amerika, maar ook niet de volledig onbewapende agent uit Engeland. Ze zijn vriendelijk waar het kan, maar zijn niet bang om op te treden wanneer dit nodig is. Ook het publiek reageert goed op de aanwezigheid van de politie. Juist omdat ze lopend en op de fiets zijn, en daardoor makkelijk aanspreekbaar. Ik kan dan ook tevreden terugkijken op een geslaagde en rustige nacht en een ervaring rijker met een beter inzicht in wat er komt kijken bij een veilige en prettige uitgaansnacht.

Ruben Strubbe