Windmolens in het IJsselmeer

30 oktober 2014

Windmolens in het IJsselmeer

De SP  is voor windenergie, maar wel van onderop gerealiseerd met draagvlak onder de bevolking. Gedeputeerde Staten lijkt hier nu helaas geen oog en oor voor te hebben en drukt nu een zeer zware beslissing door

De bijeenkomst over wind energie in de commissievergadering DSO (Doarp, Stêd en Omkriten) verliep geheel anders dan verwacht. Dinsdagmiddag was het besluit van Gedeputeerde Staten bekend geworden om toch, ondanks alle bezwaren van inwoners, een windmolenpark te willen gaan realiseren in het IJsselmeer van 250 Megawatt.

Ongeloof, onbegrip, dit is niet te begrijpen waren termen die door het College en de raad gebruikt werden om hun gevoelens van dat moment weer te geven. In dit geval wordt de gehele raad buiten spel gezet. Alle gemaakte kosten aan onderzoeken, hele dorpen met tweespalt door de bijeenkomsten die werden georganiseerd om hun mening te mogen geven. "Fryslân foar de wyn" heeft veel werk verricht maar zoals het nu lijkt is dat voor niets geweest. In heel Friesland moet 530 Megawatt gerealiseerd worden en dat komt dus allemaal in onze gemeente terecht. dat alles terwijl we als gemeente en gemeenteraad positief hebben meegedacht over locaties en waar dan wel windmolens met draagvlak. Ondanks een aantal verschillen was de gehele raad het er over eens we willen geen windmolens in het IJsselmeer Dit wordt ons opgedrongen en de SP vind dan ook dat dit de democratie een zware slag toebrengt. Er wordt niet gekeken naar draagvlak. Gedeputeerde staten  geeft de gemeente het nakijken en daarmee ook alle inwoners. We hopen wel dat als dit echt daadwerkelijk door gaat, of welk plan dan ook, dat niet de multinationals er met de subsidie en winst vandoor gaan maar dat het 'voordeel' ook bij alle mensen uit Súdwestfryslân terecht komt!