Leegstand in Súdwest Fryslân

11 juni 2014

Leegstand in Súdwest Fryslân

Het begint wel op te vallen. De lege plekken en gapende vensters zonder activiteit. In Sneek op het Antoniusplein en het Boschplein. Aan de Gedempte Pol, de Oosterkade en zelfs het Grootzand. De leegstand beperkt zich echter niet tot Sneek want ook in Bolsward, Workum en de rest van de gemeente staan panden leeg

Het ING Economisch Bureau publiceerde op 3 juni een rapport over leegstand: Winkelgebied 2025. Hierin staat dat  meer daadkracht nodig is. Dat baseert zij op basis van analyse van bestaande bronnen en interviews met overheden en andere partijen. Gemeenten en provincies moeten meer ambitie en visie tonen, zich onderscheiden, beter samenwerken met betrokkenen en flexibeler omgaan met de invulling van bestemmingsplannen.

De SP is een partij van niet lullen maar poetsen, daarom hebben wij op leegstaande panden in Bolsward en Sneek posters geplakt om aandacht te vragen voor de leegstand in onze gemeente. 'Juist gemeenten kunnen een verschil maken', zegt Elemans. 'Zij kunnen partijen bij elkaar brengen en dwingen om samen te werken aan een vitaal winkelgebied. Hij noemt Den Haag en Venlo als positief voorbeeld, twee gemeenten die nu successen boeken door tien jaar geleden ingezet beleid.'

Starre regelgeving van de gemeente is vaak een hindernis om leegstand aan te pakken, volgens ING. ‘Veel bestemmingsplannen voorzien niet in het hebben van meerdere functies op één locatie. Dit terwijl velen functievermenging zien als belangrijke voorwaarde voor de aantrekkelijkheid van het winkelgebied van de toekomst’, staat in de publicatie van ING. Verder constateert het rapport conflicterende belangen binnen gemeenten: tussen ambtenaren van economische zaken en ruimtelijke ordening, tussen politieke belangen en staand beleid en tussen gemeenten onderling.

SP Súdwest-Fryslân roept de gemeente op om het verschil te maken en daadkracht te tonen door de leegstand in Súdwest-Fryslân aan te pakken! Voor het behoud van  leefbare dorpskernen en binnensteden.

Zie ook:

Reacties

op het station heeft de SP ook een poster geplakt maar de rechterkant van het gebouw staat niet leeg daar wordt nu verbouwd. De SP doet er goed aan eerst onderzoek te doen voor dat zij er een poster op plakken.