Op werkbezoek bij MindUp

21 april 2014

Op werkbezoek bij MindUp

Op maandag 7 april zijn we op bezoek geweest bij de dagbesteding van MindUp in Sneek. MindUp biedt mensen met psychische of psychosociale problemen begeleiding bij zelfstandig wonen, werken, leren en activiteiten. We kregen een rondleiding over de verschillende afdelingen en hebben een vergadering van de deelnemerscommissie meegemaakt.

Je kunt bij MindUp terecht als je wordt doorverwezen door de GGZ maar ook bijvoorbeeld door verwijzing via zorginstellingen, huisartsen, gemeente, UWV of een re-integratiebedrijf. In een gesprek met een trajectbegeleider wordt dan een plan gemaakt om je doelen te bereiken. Je kunt dan bijvoorbeeld gaan werken of activiteiten uitvoeren op een van de afdelingen binnen de vestiging Sneek. Er zijn ook nog vestigingen in Franeker, Dokkum, Drachten, Heerenveen, Leeuwarden en Sint Nicolaasga.

In Sneek zijn afdelingen voor keuken en restaurant, houtbewerking, schilderwerkplaats, stoffeerderij, computerwerkplaats, fietsenwerkplaats, productie en administratie.

In de keuken wordt tussen de middag door de deelnemers de lunch verzorgd. Er wordt ook altijd een warme maaltijd gemaakt.

In de computerwerkplaats worden oude systemen opgeknapt en gerepareerd. Ook is er een multimedia afdeling waar aan websites en sociale media wordt gewerkt maar ook bijvoorbeeld videobanden op DVD gezet kunnen worden.

Bij de houtbewerking worden kasten, stoelen, bankjes gemaakt naar eigen ontwerp of op bestelling. Deze kunnen dan in de schilderwerkplaats verder afgewerkt worden.

Er worden in de fietsenwerkplaats fietsen gerepareerd en tweedehands fietsen opgeknapt en weer verkocht. Op de productieafdeling wordt allerhande montage- en inpakwerk gedaan.

De stoffeerderij bekleedt meubels opnieuw maar maakt bijvoorbeeld ook tassen. Het was mooi om te zien hoe mensen ieder in hun eigen tempo en op een plek waar ze het naar hun zin hebben weer verder kunnen komen. Er worden ook mooie producten gemaakt op bestelling of voor de eigen webshop.

De inkomsten uit de webshop zijn bedoeld als een fonds voor de deelnemers om extra kosten die ze soms moeten maken uit te betalen.

Tijdens de vergadering van de deelnemerscommissie zijn we uitgebreid met een aantal deelnemers in gesprek geweest. Daar werd ook echt duidelijk hoe belangrijk het is voor de mensen om aan hun doelen te werken, weer structuur in hun dag te krijgen of uit een isolement te komen.

In Sneek zijn er zo’n 250 cliënten van 18 tot 65 jaar, waarvan er per dag ongeveer 60 in het gebouw aanwezig zijn. Ook dagdelen, dus bijvoorbeeld een ochtend of middag zijn mogelijk. De deelnemers komen uit 34 dorpen in de omgeving. Vervoer is steeds vaker een probleem. Er is nog wel een dagdeelvergoeding maar geen reiskosten meer waardoor lastiger wordt om naar MindUp te komen. Er wordt inmiddels wel gekeken naar initiatieven om de mensen niet naar de dagbesteding maar de dagbesteding naar de mensen te brengen. Daarvoor zouden er meer kleinschalige projecten kunnen worden opgezet in de dorpen. Verder wordt er ook samengewerkt met andere organisaties: Timpaan, Noorderbrug en de GGZ.

Het is ons bij het bezoek wel duidelijk geworden hoe belangrijk deze dagbesteding voor de deelnemers is. Dus de dagbesteding moet blijven!

Voor meer informatie:

Website MindUp