Terugkijken op 1 jaar Pastiel

9 februari 2014

Terugkijken op 1 jaar Pastiel

“Elf gemeenten in het westen van Fryslân zijn precies een jaar geleden samen met Empatec een uniek proefproject gestart om mensen met een uitkering zo snel mogelijk aan werk te helpen. De eerste plaatsing was bij de Omrin in Harlingen, de 100e bij Vriesia kozijnen en serres in Sneek. (…) Inmiddels staat de zogenaamde Pastielteller op 422. (…) Trijn van der Meulen, directeur van Pastiel kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar.”

Waarom horen we steeds maar weer over de eerste en de honderdste plaatsing? Pastiel zegt dat de teller inmiddels op 422 staat, dus wat is het verhaal achter die 420 andere plaatsingen? Als dat allemaal van die succesnummers zijn, dan hadden we dus bij wijze van spreken elke dag van het jaar een hartverwarmend stuk in de krant kunnen lezen over iemand die door mevrouw van der Meulen en haar Toverteam aan een fantastische baan geholpen is.

Als ik Pastiel was geweest had ik een feuilleton geregeld in de krant.

“Trijn en het Duivelse Debacle van de Bijstand”. Waarin mevrouw van der Meulen als een soort Mega Mindy elke dag zowel een werkgever, een werkloze als de gemeente te hulp schiet en uit de brand helpt.

Dat zou zeker bijdragen aan meer vertrouwen in de arbeidsmarkt en de economie.

Maar dat doet Pastiel niet. Ze blijven maar hangen op die eerste en die honderdste. Waardoor je gaat denken dat dat de enigste twee zijn die fatsoenlijk werk hebben gevonden via Pastiel.

Vooropgesteld: ik gun iedereen een leuke, uitdagende en goedbetaalde baan. Maar een eerlijk verhaal vertellen is ook belangrijk. En zo kunnen we het persbericht van Pastiel toch echt niet noemen. Het is totaal losgezongen van de werkelijkheid zoals die te lezen is in het tussenrapport dat Pastiel november vorig jaar naar buiten bracht. Een eerdere versie was een maand daarvoor al met een dikke onvoldoende teruggestuurd. Tijdens de commissievergadering  waarin het uiteindelijke stuk besproken werd, was van een jubelstemming geenszins sprake.

Meerdere partijen, waaronder nota bene de VVD, lieten forse kritiek horen. De wethouder zag het allemaal ook niet echt rooskleurig. Helaas werden er geen knopen doorgehakt en is het wachten op een eindevaluatie.

Terwijl mevrouw van der Meulen als een Hogesnelheidstrijn maar enthousiast doordendert met haar project, begint het politiek gezien steeds meer op doormodderen te lijken. Misschien wordt het tijd dat de SP een feuilleton regelt in de krant. Ik zal alvast eens broeden op een pakkende titel.

Marten de Wind, Kandidaat-raadslid, SP Súdwest-Fryslan