SP Sudwest Fryslan steunt stakers in de metaalsector

21 oktober 2013

SP Sudwest Fryslan steunt stakers in de metaalsector

Sinds 20 september wordt er op maandagen en vrijdagen in verschillende regio’s, branches en concerns gestaakt voor een goede cao. In de grootmetaal willen werkgevers een karrenvracht aan verslechteringen op basisrechten doorvoeren. Voorbeelden zijn het afschaffen van ATV dagen, het afschaffen regelingen voor ouderen, het afschaffen van gelijk loon voor inleners, het afschaffen van regelingen voor overwerk of consignatiewerk.

SP-regiovertegenwoordiger Fenna Feenstra: ‘Terwijl veel bedrijven flinke winsten maken, leveren werkenden steeds meer in. Lonen blijven achter bij de prijsstijgingen en arbeidsvoorwaarden worden verslechterd. Deze mensen verdienen fatsoenlijk loon en respect voor hun werk. Daarom steunen wij de stakende metaalwerkers.’

De SP bracht bracht op maandagochtend een bezoek aan de stakende arbeiders in Sneek. ‘De vakbonden willen de stakingen doorzetten totdat er een betere cao op tafel komt. De SP zal de stakers al die tijd steunen, want zij verdienen waardering voor hun vakmanschap, een normale loonsverhoging, invloed op hun werktijden en gelijk loon, bij gelijk werk.’

Ook in andere steden kunnen de stakers rekenen op een bezoek van de SP.  Lokale SP-ers steken daar ook de stakers een hart onder de riem.