Eiren over de grens

9 september 2013

Eiren over de grens

dioxine ei
Naar nu blijkt is er dioxine in eieren gevonden in en om Harlingen.
Hier een opiniestuk door een van onze bestuursleden.

Als eieren over de grens zijn en een gevaar voor de volksgezondheid opleveren, gaan er geen 13 meer in een dozijn en is èlk ei er één te veel.

Wij kunnen niet weten wat we niet konden weten, wel kunnen we meten wat we kunnen meten. Dat dit niet gebeurt in Harlingen – net over onze (gemeente)grens - en dat er een particulier initiatief nodig is om deze gegevens boven tafel te krijgen, zegt iets over het bestuur van die gemeente.

Nu wij het alsnog weten, moeten we als de donder gaan meten en zorgen dat er beleid komt en dat er maatregelen worden genomen zodat de inwoners van onze gemeente niet in dezelfde gevaarlijke situatie komen als de inwoners van de gemeente Harlingen.

Wat er nu met hen gebeurt, mag niet ook met onze inwoners gebeuren.

Ons gemeentebestuur moet bij de provincie zwaar aandringen op een vervolgstudie en indien nodig een eigen onderzoek instellen naar de gevolgen van het bestuursbeleid van Harlingen aangaande het functioneren van de vuilverbrander (REC) en de belasting van het milieu. Er moet worden nagegaan in hoeverre het op de inwoners van onze gemeente betrekking heeft en welke mogelijke gevolgen ze daarvan kunnen ondervinden.

Laat ons nu samen strijden tegen een verdere aantasting van de volksgezondheid en het milieu. Aan alles zit een grens en daar zijn we nu echt overheen.

eieren gif

Joost van Houten

Inwoner van Arum.

Bestuurslid SP-afdeling Súd-West Fryslân.