Bezoek leden aan groentetuin Sneek

29 augustus 2013

Bezoek leden aan groentetuin Sneek

groentetuin klein
Twee leden van SP Súdwest Fryslân zijn op bezoek geweest bij de Grientetûn in Sneek. De Grientetûn is verbonden aan stadslandbouw Sneek.

De Grientetún is een kleinschalige kwekerij aan de rand van Sneek. Door veel verschillende groenten te telen en gebruik te maken van wisselteelt, compost, groenbemesters en (biologische) mest afkomstig van de kalveren van campingboerderij Pasveer blijft de bodem gezond en krijgen ziektes en plagen minder snel een kans. Vogels en insecteneters worden gelokt door het aanleggen van hagen en een takkenwal; zij zien de insecten als een lekker hapje.

De Grientetún kweekt groenten zoals boontjes en sla maar ook “vergeten groenten” als aardpeer, raapsteeltjes en snijbiet. Deze laatste groenten zijn heerlijk maar vaak vanwege hun korte houdbaarheid niet bij de supermarkt te vinden.

Na een inspirerende rondleiding waarbij we ook van de verschillende kruiden konden proeven en overal interessante verhalen bij verteld werden over vroeger en nu gingen we met nog wat groente voor thuis weer naar huis.

De SP steunt van harte dit soort initiatieven door op een natuurlijke manier groente en kruiden te kweken, goed voor mens dier en natuur. En ook de stadsmensen van Sneek de kans te geven te zien hoe het ook kan en te laten ervaren door de mogelijkheid zelf te plukken. Mens en natuur dichter bij elkaar.

groentetuin 1 groentetuin 2

De Grientetún