Zorg voor thuiszorg

8 april 2013

Zorg voor thuiszorg

fnv thuiszorg
Op het Malieveld in Den Haag hebben zich duizenden mensen verzameld om te protesteren tegen de asociale bezuinigingen die het kabinet Rutte II wil doorvoeren in de thuiszorg. Uit de menigte klinkt niet mis te verstaan “Handen thuis Rutte!” en “Wie is de thuiszorg? Wij zijn de thuiszorg!”

De NOS houdt het op 4.000 mensen, de Abvakabo heeft over ruim 6.000. De kleurrijke tocht die die vanaf het Malieveld door de stad naar het Lange Voorhout trekt lijkt in elk geval eindeloos: thuiszorg medewerkers, cliënten en sympathisanten laten eensgezind merken het absoluut niet eens te zijn met het verdwijnen van zo’n honderdduizend banen in de thuiszorg waardoor vele duizenden mensen straks zonder de zorg zitten die zo belangrijk voor ze is.

Want thuiszorg is niet alleen maar een beetje poetsen. Thuiszorgmedewerkers bieden aanspraak en aandacht, ze zijn een belangrijke schakel tussen familie en hulpverlening, ze merken snel of er problemen zijn en geven regelmaat.

De SP ondersteunt de actie voor het behoud van de thuiszorg en is dan ook opvallend aanwezig in Den Haag. Ook uit onze afdeling zijn mensen afgereisd om solidair met de vakbond en de mensen om wie het uiteindelijk gaat duidelijk te maken dat de plannen zoals ze er nu liggen van tafel moeten.

Het kan namelijk ook anders. Waarom bezuinigen op de handen die het werk moeten doen? Bezuinig beter op de bureaucratie, overtollig management, verspilling van medicijnen en andere hulpmiddelen! Waarom niet de gigantische winsten van de zorgverzekeraars terug investeren in de zorg?

Verantwoordelijk staatssecretaris van Rijn neemt een megapetitie van bijna 138.000 handtekeningen in ontvangst, maar komt in zijn reactie niet verder dan dat hij goed zal luisteren naar de protesten.
Dat vraagt om meer acties! Terug op het Malieveld roept de vakbond dan ook op tot een nieuwe demonstratie op 8 juni.

Wij zijn trots op de 412 handtekeningen die onze afdeling heeft verzameld voor de petitie en gaan er alles aan doen 8 juni met nog meer mensen onze steun te geven aan het behoud van goede thuiszorg!

thuiszorg malieveld