HOE IS DE KOEK VERDEELD?

16 juli 2011

HOE IS DE KOEK VERDEELD?

koek
Op 16 juli stond SP Sudwest Fryslan met een standje op de markt in Sneek. Hierbij vroegen zij aandacht voor de scheve verdeling van kapitaal in Nederland aan de hand van de vraag ‘Hoe is de koek verdeelt’? Kinderen konden er koekhappen en zij die de koek lieten hangen, konden zich verdiepen in de kapitaalverdeling aan de hand van het ‘koek-diagram’, een poster met een koekje die de kapitaalverdeling in Nederland uitbeeld.

In Nederland is de situatie dat 10% van de Nederlanders ongeveer 60% van al het kapitaal bezit. De middengroep, welke 30% van de Nederlanders omvat, is in het bezit van 38% van het kapitaal. Dan blijft nog 60% van het Nederlands volk over met een aandeel van slechts 2% in de kapitaalverdeling. De SP is hierin van mening dat deze verdeling van een scheefte is die onze maatschappij niet siert. Zij wordt door het huidige kabinet echter zonder blikken of blozen in stand gehouden, dan wel vergroot.
Bij de SP stand was er constant aanloop van mensen die het hartgrondig met ons eens waren. De Koekhap actie is onderdeel van de armoede werkt niet campagne waarmee zij protesteert tegen de oneerlijke verdeling van de bezuinigingen.

Meer weten over SP en economie? www.sp.nl/economie