SP slaat herindelingverkiezingen Súdwest Fryslân over

6 september 2010

SP slaat herindelingverkiezingen Súdwest Fryslân over

Na intensieve gesprekken binnen SP Sneek zelf en met de landelijke SP is er door het landelijk partijbestuur besloten om SP Sneek niet deel te laten nemen aan de aanstaande herindelingverkiezingen voor de nieuwe gemeente in Sudwest Fryslan.

De belangrijkste reden voor het niet toestaan van deelname is de, volgens de landelijke SP, te kort tijd om de afdeling op voldoende sterkte te krijgen om de verkiezingen in te gaan. "Deze constatering van het landelijk partijbestuur betreuren we uiteraard zeer", aldus Marloes de Jong, voorzitter van de afdeling.

De SP is een partij die zich naast het raadswerk ook steeds sterk wil manifesteren buiten de raad. De Jong: "Gezien de omvang van de nieuwe gemeente hebben we gewoonweg meer actieve mensen nodig en daar heeft het landelijk partijbestuur een punt. Maar toch hebben we ons ondanks dat in de afgelopen maanden goed gemanifesteerd. Ook afgevaardigden van het landelijk bestuur constateerden dat. We hebben bijvoorbeeld tijdens de Sneekweek een succesvolle actie tegen de afschaffing van de studiefinanciering gehouden en er zijn veel lokale onderwerpen op de kaart gezet. Ook door middel van de huidige SP raadsfractie in Sneek. Het bestuur van de SP in Sneek is dan ook verbaasd dat het landelijk partijbestuur ons niet deel laat nemen aan de komende belangrijke gemeenteraadsverkiezingen. We zullen ons overigens wel bij deze beslissing neerleggen.”

SP Sneek gaat zich zoals altijd weer bezig houden met het aankaarten van sociale verbeteringen in de nieuwe gemeente. Zo staat er inmiddels een onderzoek naar de gevolgen van de verkoop van sociale huurwoningen voor gezinnen met lagere inkomens op de agenda