In gratis kostuum op sollicitatiegesprek

2 oktober 2008

In gratis kostuum op sollicitatiegesprek

Na jaren in de bijstand te hebben gezeten, is Hendrik Schotanus weer druk aan het solliciteren. Om zich bij esprekken netjeste kunnen kleden, meldde hij zich gisteren als klant bij Dress for Success, de winkel die minima gratis in de kleding steekt.

Wie een sollicitatiegesprek heeft, wil er netjes uitzien. Maar wie al jaren in de bijstand zit, heeft vaak geen
geld voor nieuwe kleren. Om deze mensen een steuntje in de rug te geven, biedt het oorspronkelijk Amerikaanse initiatief Dress for Success minima gratis kleding aan.

De Leeuwarder vestiging opende vorige week haar nieuwe onderkomen in Werkstate Friesland, een gebouw
waar verschillende re-integratiebedrijven zitten. Hendrik Schotanus (53) uit Drachten was een van de eerste klanten.

De Drachtster verloor vijf jaar geleden zijn baan als onderhoudsmonteur bij SCI in Heerenveen. Sindsdien zit hij in de
bijstand.

Momenteel werkt hij via re-integratiebedrijf Four Star als leerling-werkmeester in Werkstate en is hij druk aan het
solliciteren naar een betaalde baan.

Ineke Spijkervet en Marie Anne ten Berge, de coördinatoren van Dress for Success, wachten de man, gekleed in spijkerjack en -broek, al op. De ‘winkel’ is klein maar de ruimte wordt goed benut. Rekken vol colberts, blouses, roeken en rokken vullen de wanden.

Maar de dames hebben ook schoenen, tassen en sieraden in hun collectie. Een zwart colbert moet het worden, zegt Schotanus. Spijkervet heeft er al gauw een gevonden. Het past precies! Dan nog een overhemd en een antalon.

Schotanus duikt het pashokje weer in. ,,Past ‘ie?’’, wil Spijkervet weten. Hij past. En hoe voelt hij zich er in? ,,Goed.’’Spijkervet: ,,Wat zijn we toch goed, in één keer de goede maat.’’ Heeft hij wel een riem thuis,
en nette schoenen, wil Ten Berge weten. ,,Ja, net twee maanden oud’’, klinkt het uit het pashokje.

In vol ornaat komt Schotanus het pashokje weer uit. ,,Nou, als een heer vermomd hoor’’, reageert Spijkervet enthousiast. ,,Kunnen we u hier blij mee maken? Nou, dan mag u het meenemen, gratis en voor niets’’, zegt Ten Berge opgetogen.

Terwijl de man zijn eigen kleren weer aantrekt, vouwt Ten Berge het overhemd netjes op. ,,Als u thuis bent, de broek
gelijk even ophangen’’, tipt ze hem.

Alhoewel hij thuis nog twee oude pakken heeft, wil Schotanus de kleding graag hebben. ,,Er zijn genoeg mensen die het nog meer nodig hebben dan ik. Als je lang in de bijstand zit, heb je geen geld voor nette kleren.’’

De kledingstukken komen van particulieren maar ook van winkels. ,,Dan krijgen we bijvoorbeeld
de oude collectie van een dure boetiek, met het prijskaartje er nog aan!’’

De dames selecteren streng. Spijkervet: ,,Kleren moeten netjes zijn, schoon en niet kapot. Het moet er gewoon goed uitzien, niet als een tweedehandsje.

We moeten het zelf ook aan willen. Dat verdienen deze mensen ook, vinden wij.’’ De dames zijn er van overtuigd dat het mensen helpt als ze er tiptop uitzien tijdens een sollicitatiegesprek. ,,Het geeft je zelfvertrouwen.’’ Schotanus heeft zijn oude kloffie inmiddels weer aan, de sollicitatiekleren zitten netjes opgevouwen in een grote papieren
tas.

Ten Berge: ,,Nou, ik hoop dat u er veel plezier van heeft.’’ Spijkervet: ,,En als u een baan heeft, dan horen we dat
hè?’’