Actiemanifestatie op het Museumplein tijdens Top van Onderop

15 april 2007

Actiemanifestatie op het Museumplein tijdens Top van Onderop

Acht zelfbenoemde wereldleiders gaan op de G8 vergaderen over onze toekomst. Jij bent niet uitgenodigd. Zorg dat ze je horen! Doe daarom mee aan de actiemanifestatie op het Museumplein tijdens de Top van Onderop.

Op zondag 20 mei om 12.30 uur gaan we in een gezamenlijke optocht van het Leidseplein naar het Museumplein. Daar is van 13 tot 14 uur de actiemanifestatie met muziek, ballonnen en hapjes. Je kunt ook meedoen!

Schrijf je protest op de "G8-muur" voor het Amerikaans Consulaat. Met toespraken van ondermeer de bekende Amerikaanse vredesactiviste Cindy Sheehan en andere sprekers uit binnen- en buitenland over onze alternatieven voor oorlog, klimaatverandering en armoede.

Om 14 uur gaan we weer in een gezamenlijke optocht terug naar het Leidseplein voor het vervolg van de Top van nderop in De Balie en het Barlaeus Gymnasium. Spreker Harry van Bommel: Nog teveel vragen over Irak onbeantwoord.

Tweede Kamerlid Harry van Bommel van De SP is een van de sprekers op de Top van Onderop. Tijdens een eminar van de coalitie Stop de Oorlog zal hij pleiten voor een parlementair onderzoek naar de oorlog in Irak.

NSF-redacteur Pepijn Brandon vroeg hem waarom: 'Ik wil duidelijkheid over wat de regering precies vond van het verzoek van de Amerikanen om meer militaire steun te geven bij de inval in Irak.

Hoe zit het precies met de erhalen over Nederlandse militairen die zouden hebbenmeegevochten in Noord-Irak?

Wat waren de omstandigheden rond de Amerikaanse aanwezigheid op een Walrusonderzeeër?

Hoe zit het met de rapporten van inlichtingendiensten die al voor de inval vraagtekens plaatsten bij de beweringen over de massavernietigingswapens? Een aantal kamerleden, waaronder ikzelf, heeft hierover documenten kunnen inzien. Die moeten kritisch ontleed gaan worden.

''Onze inzet is om honderdduizend handtekeningen op te halen voor een onderzoek, en tot nu toe loopt het als een trein. De Top van Onderop kan hierin zeker een informerende en motiverende werking hebben. Wanneer je mensen uitlegt wat het historische belang is van het onderzoek, dan willen mensen zich er ook voor inzetten."

Seminar
De leugens over Irak en het antwoord van de anti-oorlogsbeweging
20 mei, 11.00 - 12.30 uur
Plenairzaal Barlaeus, Leidseplein