Energielastenverlager maakt besparing van 800 euro mogelijk

20 november 2006

Energielastenverlager maakt besparing van 800 euro mogelijk

Een gemiddeld huishouden kan tot 800 euro besparen op de jaarlijkse energierekening. Dat kan met de Energielastenverlager, een interactieve website voor gratis energiebesparingsadviezen die aansluiten op de uiteenlopende situaties en eigen voorkeuren van huishoudens.

Het initiatief voor deze website komt van de Vereniging Eigen Huis, de Nederlandse Woonbond en Milieu Centraal. Zij wijzen erop dat voor sommige besparende maatregelen wel een investering nodig is, maar de terugverdientijd in de meeste gevallen gunstig blijkt. De Energielastenverlager geeft advies aan iedereen die te maken heeft met de stijgende energiekosten. In tien jaar tijd zijn de kosten van energie verdubbeld. De jaarlijkse energierekening van een gemiddeld huishouden bedraagt inmiddels zo’n 2000 euro.

De Energielastenverlager geeft adviezen op maat om te besparen op uitgaven aan gas en elektriciteit. Uit onderzoek blijkt dat huishoudens vaak niet goed weten wat in een huishouden veel en weinig energie verbruikt en hoe ze energie kunnen besparen. Algemene tips bieden weinig houvast, omdat huishoudens onderling zo verschillend zijn. De Energielastenverlager houdt hier rekening mee: een huishouden vult vragen in over woonsituatie en voorkeuren, en krijgt dan een gericht advies waarbij precies wordt aangegeven hoeveel geld er kan worden bespaard.

De Energielastenverlager dient een tweeledig doel. Het verlagen van de energiekosten is belangrijk om woonkosten betaalbaar te houden. En energiebesparing is nodig om minder CO2 in de lucht te brengen. Dit broeikasgas zorgt voor klimaatverandering door extra opwarming van de aarde.

De overheid heeft energiebesparing als doel. Daarom hebben Milieu Centraal, Vereniging Eigen Huis en de Nederlandse Woonbond subsidie gekregen om de site te ontwikkelen. Zowel het ministerie van VROM als Economische Zaken leverden een bijdrage.

www.energielastenverlager.nl